ملل متحد: حکومت سوریه ۲۰ بار از سلاح کیمیایی استفاده کرده است

آرشیف: در حملۀ کیمیایی ماه اپریل در سوریه ده های غیر نظامی به شمول کودکان و زنان کشته شدند

تحقیق کنندگان حقوق بشر ملل متحد روز چهار شنبه گفتند که در چهار سال گذشته، نیرو های حکومت سوریه در ۲۰ مورد از سلاح های کیمیاویی بر ضد غیر نظامیان استفاده کرده است.

کمیسیون مستقل تحقیق ملل متحد در مورد سوریه گفته است که برهی از این حملات بین ماه های مارچ تا جولای ۲۰۱۷ در مناطق خان شیخون، اللاتیمینه و غوطه شرقی صورت گرفته است.

این تحقیق کنندگان با شاهدان، قربانیان و کارمندان بخش صحت مصاحبه کرده اند و نظریات آنان را در گزارش شان انعکاس داده اند. در این گزارش تصاویر ستلایتی استعمال سلاح های کیمیایی نیز نشر شده است.

حکومت بشارالاسد، رئیس جمهور روسیه، استعمال هر گونه سلاح کیمیایی را رد کرده است.

پس از حملۀ ماه اپریل در منطقۀ خان شیخون که بر اساس گزارش ها، حکومت سوریه از سلاح کیمیایی استفاده کرده است، ایالات متحده پایگاه هوایی شیات واقع در سوریه را مورد ده ها میزایل کروز قرار داد.

در حملۀ سلاح کیمیایی که در چهارم اپریل ۲۰۱۷ در منطقۀ خان شیخون صورت گرفت، ده ها غیر نظامی به شمول کودکان جان باختند

ملل متحد همچنین گفته است که بر علاوه استفاده از سلاح های کیمیایی، در منازعۀ سوریه، حقوق اساسی مردم آن کشور نقض می گردد و غیر نظامیان با تخطی حقوق بشردوستانۀ بین المللی مواجه بوده اند.

کمیسیون حقوق بشر ملل متحد گفته است که قوای حکومت سوریه، شورشیان و تندروان گروه دولت اسلامی غیر نظامیان را در محاصره قرار داده اند و در حال حاضر بیش از ۶۰۰ هزار غیر نظامی در آن کشور در مناطق تحت محاصره زندگی می کنند.

در این گزارش آمده است که طیاره های حکومت سوریه و روسیه هنوز هم شفاخانه ها و کارمند بخش صحت را هدف قرار می دهند. تاثیر حملات ائتلاف به رهبری ایالات متحده بر غیر نظامی سوری نیز یکی از نگرانی های جدی این کمیسیون است.

ائتلاف به رهبری ایالات متحده هفتۀ گذشته اعلام کرد که از آغاز عملیات نظامی در ماه آگست ۲۰۱۴ تا ماه جولای ۲۰۱۷، حملات هوایی ائتلاف سهواً موجب کشته شدن ۶۸۵ غیر نظامی شده است. اما گروه های حامی حقوق بشر مثل Airwars ادعا می کنند که شمار افرادیکه در نتیجۀ حملات هوایی ائتلاف کشته شده اند به مراتب بیشتر است و تعداد آنان حد اقل به ۵۰۰۰ نفر می رسد.

کمیسیون حقوق بشر ملل متحد می گوید که تلاش های صلح ژینف که رهبری آنرا ملل متحده بر عهده دارد و گفتگو های جداگانه در آستانه، قزاقستان، شاهد پیشرفت بوده است، نبود ارادۀ سیاسی برای حل سیاسی منازعۀ سوریه، پیشرفت ها را محدود کرده است. در گفتگو های صلح سوریه، ایران، ترکیه و روسیه نیز دخیل است.

گزارش کمیسیون حقوق بشر ملل متحد در مورد سوریه بار دیگر خواهان آتش بس در سراسر آن کشور شده و از گروه های متخاصم خواسته است تا به محاصرۀ غیر نظامیان خاتمه داده و تلاش کنند تا غیر نظامیان آسیب نبینند.

این کمیسیون همچنین از حکومت سوریه خواسته است تا استفاده از سلاح های کیمیایی را متوقف کند. ملل متحد از جامعۀ بین المللی نیز خواسته است تا همه اقدامات را برای حسابدهی روی دست بگیرد و میکانیزم موثر را ایجاد کند تا کسانیکه مسوول جرایم استند، مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند.