هشدار ملل متحد از افزایش خشونت‌های مبتنی بر جنسیت در میان آوارگان داخلی

ارشیف

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان هشدار می‌دهد که بدترشدن شرایط اجتماعی -اقتصادی، درگیری‌های جدید و مداوم و کمبود بودجه بشردوستانه خطر خشونت مبتنی بر جنسیت را برای زنان و دختران آوارگان اجباری در جهان افزایش می‌دهد.

فلیپو گراندی، کمیشنر عالی ملل متحد در امور پناهندگان امروز جمعه ۲۵ نومبر (چهارم قوس) گفت که ترکیبی سمی از بحران‌ها چون درگیری‌ها، آب و هوا، هزینه‌های سرسام‌آور، و اثرات موج‌دار جنگ اوکراین، تلفات ویرانگری را بر آوارگان اجباری وارد می‌کند.

آقای گراندی تاکید کرده است که این مشکل در سراسر جهان احساس می‌شود، اما به طور اخص زنان و دختران بیشتر در رنج استند.

به گفتۀ این ادارۀ ملل متحد، بسیاری از پناهندگان و آوارگان داخلی به دلیل افزایش قیمت‌ها و کمک‌های بشردوستانۀ محدود ناشی از اختلال در زنجیره تامین و کمبود بودجه، قادر به تامین نیازهای اولیۀ زندگی شان نیستند.

در گزارشی که کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان نشر کرده آمده است که زنان و دختران آواره اغلب آسیب پذیرترین افراد در برابر شوک هستند، با توجه به از دست‌دادن دارایی‌ها و وسایل معیشتی، اختلال در شبکه‌های ایمنی مبتنی بر جامعه و طرد مکرر آنها از آموزش و سایر حمایت‌های اجتماعی ملی، بسیاری از زنان و دختران در مواجهه با کمبود مواد غذایی و افزایش قیمت‌ها، مجبور می‌شوند برای زنده ماندن تصمیم‌های سختی بگیرند. «

بر اساس این گزارش، با کاهش پس‌انداز، بسیاری زنان از وعده‌های غذایی خود صرف‌نظر می‌کنند، کودکان به جای مکتب به سر کار فرستاده می‌شوند و برخی ممکن است گزینه‌ای جز گدایی یا خرید و فروش یا مبادله جنسی برای زنده ماندن نداشته باشند.

آقای گراندی گفته است: "بسیاری از آنها (زنان و دختران) با خطرات افزایش یافته استثمار، قاچاق، ازدواج کودکان و خشونت شریک جنسی روبرو استند".

کمیشنری عالی ملل متحددر امور پناهندگان سوتغذیه حاد، کوتاه قدی و کم‌خونی را در میان جمعیت پناهندگان در الجزایر، بنگلادش، کامرون، چاد، اتیوپی، کنیا، سودان، سودان جنوبی، نیجر، تانزانیا، اوگاندا، جمهوری کنگو و زامبیا ثبت کرده است.

همچنان گزارش نشان می‌دهد که در سراسر شرق و جنوب آفریقا، بیش از سه چهارم پناهندگان شاهد کاهش جیره غذایی بوده و قادر به تامین نیازهای اولیه خود نیستند. در داخل سوریه، ۱.۸ میلیون نفر در کمپ‌های آوارگان به شدت در عدم مصوونیت غذایی به سر می‌برند، طوری که از هر ۱۰ پناهجوی سوری در لبنان، نه نفر آنها قادر به تهیه غذا و خدمات ضروری نیستند.

معلومات این ادارۀ ملل متحد نشان می‌دهد که در سراسر قارۀ امریکا، نیمی از آوارگان اجباری تنها دو وعده غذایی در روز می‌خورند. بر اساس این معلومات، وخامت عمده مصوونیت غذایی در یمن و ساحل عاج پیش بینی می‌شود و میلیون‌ها آواره داخلی در کشورهایی مانند سومالی و افغانستان در شرایطی زندگی می کنند که 90 درصد جمعیت غذای کافی مصرف نمی‌کنند.

کمیشنری عالی ملل متحد هشدار داده است: "چرخه تکان‌دهنده و خطرناکی از گرسنگی و ناامنی وجود دارد که هر کدام دیگری را تشدید می‌کند و خطراتی را برای زنان و دختران ایجاد می‌کند، زیرا راهبردهای مقابله‌ای مضر در سراسر جوامع اتخاذ می‌شود".

این ادارۀ ملل متحد گزارش‌ها مبنی بر ازدواج‌های اجباری دختران جهت فراهم‌شدن غذا برای خانواده‌ها را تکان‌دهنده می‌خواند و می‌گوید که در شرق و شاخ آفریقا، ازدواج کودکان به عنوان راهی برای کاهش فشار بر درآمد خانواده‌ها در حال افزایش است.

یافته‌های کمیشنری ملل متحد بیانگر این است که خطرات خشونت جنسی نیز با خشکسالی تشدید می‌شود، چون به گفتۀ این سازمان زنان و دختران مجبور می‌شوند مسافت‌های طولانی‌تری را برای فراهم‌آوری آب و هیزم طی کنند.

کمیشنری با نگرانی به کمبود بودجه برای رسیدگی به آوارگان داخلی در سراسر جهان گفته است که نیازهای جهانی شناسایی‌شدۀ این سازمان به برنامه‌های پیشگیری و پاسخ به خشونت مبتنی بر جنسیت در سال ۲۰۲۳ به حدود ۳۴۰ میلیون دالر خواهد رسید که بالاترین رقم در تاریخ این اداره ملل متحد است.

این سازمان همزمان با آغاز کمپاین ۱۶ روزۀ محو خشونت علیه زنان، از تمامی تمویل‌کنندگان می‌خواهد که از خدمات ضروری پیشگیری و پاسخ به خشونت مبتنی بر جنسیت حمایت کنند و بودجه برنامه‌های بشردوستانه نجات‌دهنده را برای تضمین آوارگان و پناهندگان حفظ کنند.

هنوز آماری از سال روان میلادی از آوارگان داخلی در سراسر جهان نشر نشده است، اما کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در سال گذشتۀ میلادی در سراسر جهان بیش از ۸۴ میلیون نفر آوارگان داخلی را ثبت کرده بود. این افراد به دلیل خشونت، ناامنی و پیامدهای تغییرات اقلیمی از مناطق مسکونی شان آواره شده اند و تعداد آوارگان در جهان همواره رو به افزایش بوده است.