ملل متحد خدمات قرضه‌های قسطی را به آوارگان داخلی در افغانستان راه‌اندازی کرد

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان UNHCR با اولین بانک قرضه‌های کوچک افغانستان - شبکه انکشافی آغاخان - یک برنامه مالی کوچک جدید را برای کمک به آوارگان داخلی، عودت کنندگان و ساکنان جوامع میزبان که در فعالیت‌های تجاری کوچک مشغول استند، راه اندازی کرده اند.

این ادارۀ ملل متحد روز چهارشنبه ۲۳ نومبر (دوم قوس) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که برنامه کمک‌های قرضه قسطی، برای کمک به کسب و کارهای کوچک و به ویژه شرکت‌های تحت مدیریت زنان است.

اعلامیه گفته است: "این اولین ابتکار کمیشنری ملل متحد در امور پناهندگان در افغانستان است که هدف آن به نفع آسیب پذیرترین افراد در حین حرکت به سمت فعالیت‌های اقتصادی مولد است. این طرح در ابتدا توسط اولین بانک قرضه‌های کوچک (First Micro Finance Bank) در پنج ولایت، بلخ، بامیان، هرات، کابل و ننگرهار اجرا می‌شود و به سایر نقاطی که اولین بانک قرضه‌های کودچک - شبکۀ انکشافی آغاخان - شعبه دارد، گسترش خواهد یافت."

بر اساس این برنامۀ مالی، عودت کنندگان افغان و آوارگان داخلی ۱۸ – ۶۰ ساله که دارای کارت شناسایی معتبر هستند و یک طرح تجاری منطقی دارند، می‌توانند برای تامین مالی "عودت مرابحه" درخواست دهند. قرضه‌ها از ۲۵هزار افغانی (۲۸۰ دالر امریکایی) تا حداکثر ۳۰۰هزار افغانی (۳۳۷۰ دالر امریکایی) با بازپرداخت اقساط ماهانه برابر تعیین می‌شود.

معلومات این ادارۀ ملل متحد نشان می‌دهد که سه زن و دو مرد از جملۀ اولین کسانی بودند که قرضۀ خود را به تاریخ ۱۵ نومبر دریافت کردند. این افراد در پروژه‌هایی مانند راه اندازی یک دوکان کوچک یا راه‌اندازی یک کارگاه خیاطی مشغول هستند.

کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان انتظار دارد که عواید افزایش یافته توسط این قرضه‌ها به بیش از ۳۵۰۰ نفر کمک کند. این ادارۀ ملل متحد در نظر دارد که تا پایان سال روان میلادی از طریق این برنامه حدود ۳۴ میلیون افغانی را به ۵۰۰ تن از مالکان کسب و کارها قرضه بدهد.

لیونارد زولو، نماینده کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، گفته است: "افغان‌ها، به ویژه زنان، تلاش می‌کنند تا از خانواده‌های خود با مهارت‌ها و توانایی‌های بسیار قابل فروش حمایت کنند. این ابتکار به افراد کمک می‌کند تا در پله‌های کسب‌وکار جای محکمی داشته باشند و خود را تثبیت کنند و در عین حال رونق اقتصادی بیشتری را به جوامع خود ارایه دهند."

ارزیابی‌های انجام شدۀ کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان، ۸۰ منطقه دارای اولویت را در شهرهای کابل‌، هرات، جلال‌آباد، قندهار، مزارشریف و ۷۵ ولسوالی تشخیص کرده است.

بررسی‌های این ادارۀ ملل متحد نشان داده که عدم دسترسی به فرصت‌های اقتصادی مناسب و خدمات مالی رسمی یک مانع کلیدی خوداتکایی آوارگان داخلی و پناهندگان سابق و همچنین ساکنان جامعه میزبان است.