یونیسف: برای حمایت مالی از آموزگاران افغان به ۲۵۰ میلیون دالر نیاز است

صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال (یونیسف) می‌گوید که برای پشتیبانی مالی از هزاران آموزگار در افغانستان به ۲۵۰ میلیون دالر نیاز است.

یونیسف روز یکشنبه ۲۰ فبروری (اول حوت) با نشر اعلامیه‌ای گفت که به هدف حمایت‌های اضطراری از میلیون‌ها کودک برای ادامۀ تعلیم و تربیه آنان در افغانستان، قرار است برای ۱۹۴هزار آموزگار در این کشور کمک مالی کند.

یونیسف افزوده است که قرار است در دو ماه پیش‌رو، برای هر آموزگار در سراسر این کشور، به مبلغ ۱۰۰ دالر پرداخت کند.

در اعلامیه آمده است: "این پول از سوی اتحادیه اروپا تمویل می‌شود ...تمام معلمین مکاتب دولتی ابتدایی، ثانوی، نهادهای تخنیکی و مسلکی و مراکز تربیه معلم (دارالمعلین‌ها) شامل این برنامه می‌شوند."

محمد ایویا، نماینده یونیسف در افغانستان نقش آموزگاران را در تداوم آموزش و پروش کودکان در سراسر این کشور مهم عنوان کرده و گفته است آنان خرسند اند که در حال حاضر، حمایت‌های اضطراری را برای معلمان مکاتب دولتی افغانستان فراهم می‌کنند.

او افزوده است: "یونیسف به ۲۵۰ میلیون دالر اضافی نیاز دارد تا بتواند به حمایت از معلمان مکاتب دولتی ادامه دهد و از کمک‌کنندگان می‌خواهیم که ما را در تامین مالی این طرح حیاتی یاری کنند. این یک اقدام ضروری برای امکان دست‌رسی مداوم به آموزش برای دختران و پسران است."

صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال افزوده است که یونیسف به تلاش‌هایش در راستای بهبود و تقویت بخشیدن سیستم تعلیمی افغانستان ادامه می‌دهد. این صندوق اضافه کرده که آنان برای حمایت از تعلیمات محلی، توزیع مواد درسی، یادگیری و آموزش آموزگاران و به ویژه آموزگاران زن در این کشور متعهد اند.

یونیسف تاکید کرده است که روند نظارتی سخت‌‌گیرانۀ را برای توزیع پول نقد برای آموزگاران در افغانستان روی دست گرفته که تثبیت هویت و حضور آموزگاران در مکاتب شامل آن می‌باشد.

در اعلامیه همچنین آمده است: "در حدود ۸.۸ ملیون طفل در مکاتب دولتی افغانستان شامل شده اند. در حال حاضر بحث و مشورت دربارۀ پلان‌گذاری و پشتیبانی از بازگشایی مکاتب برای تمام اطفال اعم از پسران و دختران بعد از رخصتی‌های زمستانی جریان دارد."

این در حالی است که روز گذشته مقامات وزارت معارف حکومت طالبان گفتند که صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان، دو ماه معاش آموزگاران را در کابل و ولایات می‌پردازد و برای هر معلم تا پایان سال روان میلادی، ۱۰۰ دالر معاش ماهانه در نظر گرفته است.

عزیز احمد ریان، رییس نشرات و سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفت که این روند برای ۴۰ هزار آموزگار در کابل، لوگر و میدان وردک آغاز شده و در نظر است که این برنامه در سایر ولایات نیز گسترش یابد.

این در حالی است که به آغاز سال نو تعلیمی یک ماه باقی مانده است و پس از تسلط طالبان بر افغانستان، بیشتر مکاتب دورۀ متوسطه و لیسه در ولایات و کابل به روی دختران مسدود شد، اما حکومت طالبان اعلام کرده است که تمامی مکاتب دخترانه در سال تعلیمی ۱۴۰۱ باز خواهد شد.