ملل متحد: در جنگ یمن بیش از ۱۱ هزار کودک کشته و زخمی شده اند

یک کودک یمنی که در جنگ داخلی کشورش زخمی شده است (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

ملل متحد روز دوشنبه ۱۲ دسمبر (۲۱ قوس) گفت که در اثر جنگ داخلی یمن که نزدیک به هشت سال از آن سپری می‌شود، بیش از ۱۱ هزار کودک کشته و زخمی شده اند.

صندوق وجهی سازمان ملل متحد (یونیسف) گفته است که شمار واقعی کودکان که در جریان جنگ هشت سالهٔ یمن کشته شده اند، ممکن به مراتب بیشتر باشد.

کترین راسل، رییس اجرایی یونیسف، گفت: "هزاران کودک جان خود را از دست داده اند، صدها هزار کودک دیگر در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری قابل پیشگیری یا گرسنگی قرار دارند."

او افزود که نزدیک به ۲.۲ میلیون کودک یمنی به شدت دچار سوتغذیه استند که ۲۵ در صد‌‌ آنان زیر پنج سال سن دارند. به گفتهٔ‌ این مقام یونیسف، بیشتر این کودکان در معرض خطر بیماری‌هایی چون کولرا، سرخکان و سایر بیماری‌ها قرار دارند که توسط واکسین قابل پیشگیری می‌باشند.

جنگ داخلی یمن پس از آن در سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شد که شورشیان حوثی که از حمایت ایران برخوردار اند، صنعا، پایتخت آن کشور، را تصرف کردند، اقدامی که موجب شد تا ایتلاف به رهبری عربستان سعودی در مارچ ۲۰۱۵ حملات خود را بر ضد حوثی‌ها در یمن آغاز کند.

از آن پس، صدها هزار انسان یا در اثر جنگ مستقیم در این کشور کشته شدند و یا هم به صورت غیر مستقیم به دلیل نوشیدن آب غیرصحی، شیوع امراض، گرسنگی و یا سایر عوامل جان باختند.

یونیسف تایید کرده است که از مارچ ۲۰۱۵ تا سپتمبر ۲۰۲۲ میلادی دست کم ۳۷۷۴ کودک در اثر جنگ‌ یمن کشته شده اند.

طرفین متخاصم به وساطت ملل متحد به آتش بس شش ماهه که به تاریخ دوم اکتوبر سال روان میلادی پایان یافت،‌ توافق کردند، اما پس از انقضای میعاد آتش بس، دو طرف در تمدید آن، ناکام ماندند.

از آن پس، به گفتهٔ‌ یونیسف، دست کم ۶۲ کودک در اثر جنگ میان جناح‌های درگیر کشته و زخمی شده اند.

کترین راسل، رییس اجرایی یونیسف، گفته است که تمدید آتش بس یک گام مثبت برای فراهم آوری کمک‌های بشری برای نیازمندان در یمن است. او افزود:‌ "در نهایت، فقط یک صلح دوامدار به خانواده‌ها اجازه خواهد داد تا زندگی در هم شکستهٔ شان را بازسازی کنند و برای آینده برنامه‌ریزی کنند."

صندوق وجهی سازمان ملل متحد همچنین گفته است که ۳۹۰۴ کودک پسر در این سال‌ها برای جنگ استخدام شده اند و بیش از ۹۰ کودک دختر در جنگ نقش داشتند، به شمول کار در پوسته‌های تلاشی.

یونیسف خواهان ۴۸۴.۴ میلیون دالر کمک شده است تا به بحران بشری در یمن رسیدگی کند. خانم راسل با اشاره به تقاضای کمک مالی برای کودکان یمنی گفت:‌ "اگر قرار باشد کودکان یمن فرصتی برای آیندهٔ مناسبی داشته باشند... همه کسانی که با نفوذ استند، باید اطمینان دهند که آنها [کودکان یمنی] محافظت و حمایت می‌شوند."