ملل متحد: اگر جنگ به زودی در غزه متوقف نشود، خطر 'قحطی تقریباً قطعی' است

شماری از کودکان آواره فلسطینی در منطقه خان یونس واقع در جنوب غزه منتظر توزیع غذا صف کشیده اند

ادارات سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه ۲۷ فبروری (هشتم حوت) هشدار دادند که اگر جنگ به زودی در نوار غزه متوقف نشود، خطر قحطی ناشی از جنگ در این ساحه تقریباً قطعی است.

رامش راجاسینگهام، رییس بخش هماهنگی دفتر بشردوستانه ملل متحد، روز سه‌شنبه در شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که ''اگر اقدامی صورت نگیرد، ترس دارم که قحطی گسترده در غزه تقریبا اجتناب ناپذیر باشد."

او به استناد آمار وزارت صحت غزه گفت که از آغاز جنگ میان اسراییل و حماس در نوار غزه، ۳۰ هزار نفر کشته و بیش از ۷۰ هزار نفر دیگر زخمی شده اند و در صورت ادامه این وضعیت، شماری قربانیان افزایش خواهد یافت.

نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد به تقاضای الجزایر، گیانا، سلوانیا و سویس در حالی برگزار شد که نگرانی‌هایی در حال افزایش که از گرسنگی ''منحیث سلاح در جنگ'' نوار غزه استفاده می‌شود.

به گفته راجاسینگهام،‌ دست‌کم ۵۷۶ هزار نفر در غزه که ۲۵ درصد جمعیت آنرا تشکیل می‌دهند، ''فقط در یک قدمی قحطی'' قرار دارند و تمام جمعیت غزه در عمل برای بقای خود به کمک‌های بشردوستانه وابسته اند.

او گفت که با در نظر داشت وضعیت کنونی در نوار غزه، احتمال وخامت بیشتر وجود دارد.

در همین حال، کارل اسکاو، معاون اجرایی برنامه جهانی غذا گفت که غزه بالاترین سطح سوی تغذیه کودکان را در جهان تجربه می کند. به گفته او، از هر شش کودک زیر دو سال، یکی از آنها از سوی تغذیه حاد رنج می برد.

مایوریتزیو مارتینا، معاون رییس عمومی سازمان غذا و زراعت ملل متحد، گفته است که جنگ تاثیر گسترده برتامین مواد غذایی در نوار غزه داشته است.

به گفتهٔ او، اسراییل دهقانان را مجبور به ترک زمین‌های شان کرده و یا آنان به دلیل جنگ فرار کرده اند و محصولات زراعتی آنان از بین رفته است.

علاوه بر این، مالداری و مرغداری به دلیل گرسنگی یا حملات از بین می‌روند. به گفته‌ مارتینا، فعالیت‌های ماهیگیری نیز ممنوع است و آب ‌های زیرزمینی آلوده شده است.

او افزود که سناریوی که بیشتر احتمال آن می‌رود، این است که تولیدات زراعتی در شمال غزه تا ماه می ۲۰۲۴ از بین خواهد رفت.

مارتین گریفیتس، مسوول امور بشردوستانه سازمان ملل متحد، قبل از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد، طی یادداشتی که به نام ''یادداشت سفید'' به این شورا از احتمال قحطی ناشی از جنگ در نوار غزه آگاهی داده است.

گریفیتس در این یادداشت گفته است: ''برای جلوگیری از قحطی ناشی از جنگ و ناامنی گسترده غذایی در غزه، نیاز به اقدامات فوری است.''

او همچنین خواهان آتش‌بس شد و از شورای امنیت خواست تا با استفاده از نفوذ خود، اقداماتی را روی دست بگیرد تا نه تنها کمک‌های بشردوستانه به غزه فراهم شود،‌ بلکه اموال تجارتی نیز به قلمرو فلسطین وارد شود.

با اینحال، اسراییل وضع محدودیت و یا تحویلدهی کمک‌های بشردوستانه برای نوار غزه را رد کرده است. جانتن میلر، معاون فرستاده اسراییل در ملل متحد به شورای امنیت این سازمان گفت: ''اسراییل تمام تلاش خود را برای مواظبت از غیرنظامیان فراتر از آنچه انتظار می‌رود، انجام می‌دهد، چه رسد به مسایلی که به آن نیاز است."

او همچنین گفت که ''اسراییل برای بهبود وضعیت بشردوستانه در غزه متعهد است و به طور دوامدار کار می‌کند تا اطمینان حاصل کند که کمک‌های بشردوستانه از کشورها و ادارات مختلف ملل متحد وارد غزه می‌شود.''

میلر گفت که اسراییل از آغاز جنگ ۲۵۴ هزار تن مواد کمکی از جمله ۱۶۵ هزار تن مواد غذایی را برای غزه تسهیل کرده است. او اما حماس را به انحراف کمک‌ها و ملل متحد را به ناتوانی در مدیریت و توزیع موثر کمک‌های بشردوستانه مقصر دانست.