رییس اداره خدمات مخفی امریکا به ناکامی در تامین امنیت گردهمایی ترمپ اعتراف کرد

کیمبرلی چیتل، رییس اداره خدمات محفی امریکا، در کمیته استخبارات مجلس نمایندگان کانگرس امریکا

رییس اداره خدمات مخفی ایالات متحده که مسوول محافظت از رییس جمهور بر حال و روسای جمهور پیشین امریکا است، روز دوشنبه ۲۲ جولای (اول اسد) اعتراف کرد سوقصد علیه دونالد ترمپ "مهم ترین شکست عملیاتی" در دهه‌های اخیر بود.

کیمبرلی چیتل نه روز پس از آن در حضور قانونگذاران امریکایی این اعتراف را کرد که به تاریخ ۱۳جولای فردی به نام توماس متیو کروکس که ۲۰ سال سن داشت،‌ از پشت بام ساختمانی که در ۱۴۰ متری محل سخنرانی ترمپ در شهر بتلر ایالت پنسلوانیا موقعیت داشت، چند گلوله به سمت ترمپ فیر کرد. انگیزه این سوقصد نیز تا حالا مشخص نشده است.

چیتل گفت که نتایج تحقیقات اداره خدمات مخفی تا حدود ۵۰ روز آینده در دسترس نخواهد بود. با آنکه چندین بار از وی در مورد جزییات سوقصد به جان ترمپ سوال شد، چیتل از دادن پاسخ اجتناب کرد و تاکید کرد که تحقیقات داخلی در مورد ادامه دارد.

در این حمله ترمپ از ناحیه گوش زخمی شد و علاوه بر آن، در این حمله یک شرکت کنندۀ این گردهمایی کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

چیتل گفت: ''ما ناکام ماندیم، من منحیث رییس اداره خدمات مخفی ایالات متحده به طور کامل مسوولیت هر نوع نقض امنیتی اداره مان را برعهده می‌گیرم."

او اضافه کرد: ''با جدیت تمام کار می‌کنم تا اطمینان حاصل شود که رویدادی مانند ۱۳ جولای هرگز دوباره رخ ندهد."

چیتل همچنین با امتناع از کناره‌گیری از سمتش، خشم جمهوریخواهان و دموکرات‌ها را در کمیته نظارت مجلس نمایندگان برانگیخت.

مایک ترنر، رییس کمیته استخبارات مجلس نمایندگان خطاب به چیتل گفت: ''شما ناتوان به نظر می‌رسید... اگر دونالد ترمپ کشته می شد، شما مقصر می‌بودید. شما بایدن استعفا بدهید، و اگر ندهید، رییس جمهور [جو] بایدن باید شما را برکنار کند."

دموکرات های عضو کمیته استخبارات مجلس نمایندگان نیز خشمگین شدند. جیمی راسکین، عضو مجلس نمایندگان از حزب دموکرات، نیز خواهان استعفای چیتل شد .

راسکیتن گفت:‌ " فکر می کنم رییس [اداره خدمات محفی امریکا] در لحظات بسیار حساس، اعتماد کانگرس را از دست داده است."

با اینحال، چیتل از تصمیم خود مبنی بر ماندن در موقف کنونی خود دفاع کرد.

او گفت: "ما مانند هر اداره خدمات مخفی از مسوولیت خود شانه خالی نمی‌کنیم.'' چیتل افزود که در موقف کنونی‌ ''نه تنها در مقابل کانگرس، بلکه در مقابل رییس جمهور پیشین و عام مردم مسوول'' می‌باشد.

گلوله باری روز شنبه که منجر به زخمی شدن ترمپ از ناحیه گوش شد، برجسته‌ترین خشونت سیاسی در بیش از چهار دهه تاریخ معاصر امریکا بود.