روز بین المللی قربانیان ناپدید شدن اجباری؛ بلینکن: درکنار قربانیان ایستاده ایم

وزیر خارجهٔ ایالات متحده امروز ۳۰ اگست (نهم سنبله) روز بین المللی قربانیان ناپدید شدن‌ اجباری گفت که ایالات متحده در کنار آنان ایستاده است.

انتونی بلینکن با نشر اعلامیه‌ای گفت:" در روز جهانی قربانیان ناپدیدشدن اجباری، ایالات متحده در کنار تمامی قربانیان این جنایت ایستاده و از افرادی که این عمل را انجام می‌دهند، می‌خواهد که فوراً این کار را متوقف کرده و قربانیان را به خانواده‌هایشان بازگردانند."

او همچنان گفت که از اعضای خانواده‌های که به زور ناپدید شده اند رنج زیادی می‌برند "زیرا نمی‌دانند عزیزانشان کجا هستند و آیا زنده هستند یا مرده".

این مقام امریکایی گفت که موضوع ناپدید شدن اجباری و گم شدن افراد یک نگرانی جهانی است.

بلینکن افزود: "ناپدید شدن اجباری یک نقض فاحش حقوق بشر است ... که قربانیان اغلب به دلیل مخالفت یا فعالیت شان برای حقوق بشر و دموکراسی هدف قرار می‌گیرند."

بلینکن گفت: "ایالات متحده از دولت‌ها در سراسر جهان می‌خواهد که به این عمل پایان دهند، مجرمان را به پاسخگویی وا دارند و به حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه افراد احترام بگذارند."

افغانستان

در جریان بیش از ۴۰ سال گذشته در افغانستان، گزارش‌های در مورد ناپدید شدن هزاران نفر توسط حکومت‌ها و گروه‌های مختلف، نشر شده است.

پس از تسلط دوبارهٔ طالبان در افغانستان نیز گزارش‌های در مورد ناپدید شدن افغان‌ها، به ویژه کارمندان دولت پیشین و اعضای نیروهای امنیتی پیشین نشر شده است، اما تا اکنون آمار دقیقی از این ناپدید شدن‌های اجباری در دست نیست.

رواداری یک نهاد ناظر بر وضعیت حقوق بشری در افغانستان، می‌گوید که در شش ماه نخست سال جاری میلادی نقض حقوق بشری و تبعیض سیستماتیک تحت حاکمیت طالبان افزایش یافته است.

گزارش رواداری که به تاریخ ۱۲ اگست (۲۲ اسد) نشر شد، بر اساس نظارت مداوم و منظم، تکمیل پرسش‌نامه‌ها و مراجعه مستقیم به منابع متعدد محلی، به‌ شمول قربانیان و شاهدان در ۳۱ ولایت، تهیه شده است.

رواداری گفته است که با وجود کاهش تلفات غیرنظامیان در نتیجۀ حملات هدفمند انتحاری و انفجاری، موارد متعدد نقض حقوق بشر، به ‌ویژه بازداشت‌های خودسرانه و غیرقانونی، شکنجۀ منجر به قتل، ناپدید کردن اجباری و تطبیق مجازات ظالمانه و غیر انسانی در مقایسه با زمان مشابه در سال ۲۰۲۳، به‌ طور قابل توجهی افزایش یافته است.

رواداری در شش ماه نخست ۲۰۲۴ کم از کم بازداشت و ناپدیدشدن اجباری ۳۶ نفر را در نه ولایت افغانستان توسط طالبان ثبت کرده است.

در گزارش این نهاد آمده است که این رقم در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته سه برابر افزایش یافته است.

گزارش حاکی است که کارمندان حکومت پیشین و اعضای خانواده‌های شان، فعالان حقوق بشر، مخالفان و منتقدان قربانیان ناپدیدکردن اجباری طالبان اند.

اما طالبان همواره این گزارش ها را در کرده و گفته اند که عفو عمومی "به طور عموم" عملی شده است.