تانک‌های ابرامز امریکایی به اوکراین رسید – زیلینسکی

عکس آرشیف، تانک ابرامز امریکای

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، روز دوشنبه ۲۵ سپتمبر (سوم میزان) گفت که اردوی اوکراین تانک‌های محاربوی ابرامز امریکایی را دریافت کرده اند.

دسترسی نیروهای اوکراینی به این تانک‌ها، قابلیت رزمی آنان را بالا برده و عملیات ضد حملهٔ آنان را در برابر نیروهای روسی که به کندی به پیش می‌رود، سرعت خواهد بخشید.

نیروهای اوکراینی در ماه جون و پس از دریافت برخی تسلیحات از سوی کشورهای غربی، عملیات ضد حمله را برای عقب راندن نیروهای روسی آغاز کردند.

زیلینسکی در پیامی در شبکه‌های اجتماعی نگاشت: "خبر خوش از سوی [رستم] عمروف وزیر [دفاع] که [تانک‌های] ابراز به اوکراین رسیده و برای تقویت لواهای ما آماده می‌شود."

رییس جمهور اوکراین نگفته است که چه تعداد تانک ابرامز امریکایی به اوکراین رسیده است و نیز روشن نکرده است که چه مقدار وقت را در بر خواهد گرفت تا از این تانک‌ها در خطوط مقدم جنگ کار گرفته شود.

ایالات متحده در اوایل سال روان تعهد کرده بود که ۳۱ تانک ابرامز را به اوکراین فراهم می‌کند. این کمک نظامی بخشی از مساعدت ۴۳ میلیارد دالری امنیتی ایالات متحده به اوکراین است که در ۱۸ ماه گذشته به آن کشور فراهم شده است.

این در حالی است که وزیر خارجهٔ روسیه به تازگی با اشاره به کمک‌های نظامی کشورهای غربی به اوکراین گفته است که غرب عملاً وارد جنگ مستقیم علیه مسکو شده است.

سرگی لاوروف روز شنبه ۲۳ سپتمبر (اول میزان) در یک کنفرانس خبری در ملل متحد گفت: "شما می‌توانید آن را هر چیزی که می‌خواهید بنامید، اما آنها با ما می‌جنگند، آنها مستقیماً با ما می‌جنگند. ما آن را یک جنگ چندگانه می‌نامیم، اما این چیزی را تغییر نمی‌دهد."

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، بارها گفته است که به دنبال اجتناب از رویارویی مستقیم با روسیه است و هیچ گاهی نیروهای امریکایی را برای جنگ به اوکراین اعزام نخواهد کرد.

اما لاوروف به میلیاردها دالر کمک‌های نظامی غرب و حمایت استخباراتی امریکا و بریتانیا از کیف و حضور مشاوران غربی در اوکراین در یک سال گذشته اشاره کرده و گفت که غربی‌ها "با استفاده از دست‌ها و بدن اوکراینی‌ها عملاً علیه ما می‌جنگند".