امریکا و بریتانیا: انتخابات بنگله‌دیش 'با اعتبار آزاد و منصفانه' نبود

شیخ حسینه، صدراعظم بنگله‌دیش، هنگام رای دادن در انتخابات سراسری هفتم جنوری

وزارت‌های خارجهٔ ایالات متحده و بریتانیا گفته اند که انتخابات سراسری بنگله‌دیش که روز یکشنبه هفتم جنوری (۱۷ جدی) برگزار شد،‌ ''با اعتبار، آزاد و منصفانه" نبوده است.

واشنگتن همچنین نسبت به گزارش‌های بی‌نظمی در جریان رای‌گیری ابراز نگرانی کرد و خشونت‌هایی را محکوم کرد که در جریان انتخابات آن کشور رخ داد.

بر اساس گزارش‌ها، حکومت بنگله‌دیش هزاران حامی احزاب مخالف را قبل از برگزاری انتخابات دستگیر کرده بود.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا،‌ گفت: ''ایالات متحده همچنان نگران دستگیری هزاران نفر از اعضای مخالفان سیاسی و گزارش‌های مرتبط به تخلفات در روز انتخابات است.''

میلر از حکومت بنگله‌دیش خواست تا گزارش‌های خشونت را به طور جدی بررسی کند و مرتکبین خشونت‌ها را پاسخگو کند. او گفت: ''ایالات متحده با دیدگاه سایر ناظران هم نظر است که این انتخابات آزاد یا عادلانه نبود و ما متاسفیم که همه احزاب در آن شرکت نکردند.''

حکومت بریتانیا نیز با همسویی ایالات متحد گفته است که انتخابات روز یکشنبه در بنگله‌دیش ''آزاد و منصفانه'' نبود. هر دو کشور-ایالات متحده و بریتانیا، با بنگله‌دیش ارتباط تجارتی دارند.

بریتانیا همچنین گفته است که قبل از برگزاری انتخابات در بنلگه‌دیش، معیار‌های دموکراتیک در آن کشور رعایت نشده است.

وزارت خارجهٔ بریتانیا با نشر اعلامیه‌ای گفته است: ''انتخابات دموکراتیک به رقابت با اعتبار، باز و منصفانه بستگی دارد. احترام به حقوق بشر، حاکمیت قانون و روند قانونی از عناصر ضروری روند دموکراتیک استند.''

این وزارت گفته است که چنین معیار‌ها به صورت دوامدار در انتخابات اخیر بنگله‌دیش رعایت نشده است. این وزارت همچنین نگرانی خود را در مورد دستگیری هزاران نفر از احزاب مخالف آن کشور ابراز کرده است.

حزب مخالف ملی‌گرای بنگله‌دیش اعتصاب عمومی اعلام کرد و یکجا با شماری زیادی دیگر، از شرکت در آنچه "انتخابات ساختگی'' نامیده شده، اجتناب کرد.

اما شیخ حسینه، صدراعظم بنگله‌دیش، تحریم انتخابات توسط احزاب مخالف آن کشور را کم اهمیت جلوه داده است.

بر اساس نتایج غیر رسمی کمیسیون انتخابات بنگله‌دیش، حزب حاکم عوامی لیگ از جملهٔ ۲۹۸ کرسی برندهٔ ۲۲۲ کرسی پارلمان آن کشور شده است. پس از آنکه بنگله‌دیش در سال ۱۹۷۱ میلادی استقلال خود را گرفت، این دوازدهمین انتخابات بود که در آن کشور برگزار شد.

گروه‌های حامی حقوق بشر نسبت به حاکمیت تک حزبی توسط لیگ عوامی که رهبری آنرا شیخ حسنیه، صدراعظم بنگله‌دیش، بر عهده دارد، در این کشور با جمعیت ۱۷۰ میلیون نفر هشدار داده اند.

شیخ حسینه ۷۶ ساله، دختر شیخ مجیب رحمان، بنیانگذار بنگله‌دیش، برای نخستین بار در سال ۱۹۹۶ میلادی صدراعظم آن کشور شد.