امریکا فروش هلیکوپتر‌های اپاچی به ارزش ۱۲ میلیارد دالر را برای پولند تصویب کرد

ایالات متحده روز دوشنبه ۲۱ آگست (۳۰ اسد) فروش هلیکوپتر‌های اپاچی را برای پولند تصویب کرد که ارزش مجموعی آن به ۱۲ میلیارد دالر می‌رسد.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، پولند چندین توافق خرید تسلیحات امریکایی را انجام داده است و خریداری هلیکوپتر‌های اپاچی یکی از توافق‌های بزرگ میان دو کشور به شمار می‌رود.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده در اطلاعیه‌ای به کانگرس امریکا گفته است که پولند ۹۶ هلیکوپتر تهاجمی نوع AH-64E اپاچی را که تولید شرکت بوینگ است، دریافت خواهد کرد.

پولند سال گذشته تصمیم گرفت تا هلیکوپتر‌های اپاچی ساخت امریکا را جایگزین هلیکوپترهای دوران اتحاد جماهیر شوروی سابق کند، زیرا پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین، نگرانی این کشور از اقدام نظامی روسیه افزایش یافته است.

وزارت خارجه امریکا در اعلامیه‌ای گفته است که "فروش [این هلیکوپتر‌ها] توانایی پولند برای مقابله با تهدیدات کنونی و آینده" علیه این کشور را افزایش می‌دهند، زیرا این نوع هلیکوپتر‌ها قدرت بازداندگی یک عضو ناتو را در برابر دشمنان بهبود خواهد بخشید.

ماریوس بلاشچاک، وزیر دفاع پولند، خریداری این هلیکوپتر‌ها را از طریق رسانه‌های اجتماعی تایید کرد و گفت:‌ "تا زمانی که مراحل خرید تکمیل شود و هلیکوپترهای خریداری شده به پولند تحویل داده شود، اردوی ایالات متحده هلیکوپترهای اپاچی را از منابع خود به ما فراهم می‌کند."

پولند با جدیت از تلاش‌های ایالات متحده برای حمایت از اوکراین در برابر تهاجم نظامی روسیه حمایت کرده است و بخش بزرگی از میلیاردها دالر تسلیحات امریکایی که به اوکراین داده می شود، از طریق مرز پولند به قلمرو اوکراین انتقال داده می‌شود.

پولند در ماه جنوری سال روان میلادی اعلام کرد که قصد دارد چهار درصد از تولید ناخالص داخلی خود را در سال جاری صرف مصارف دفاعی کند؛ این رقم دو برابر مصارف نظامی است که سایر اعضای ناتو در بخش مصارف نظامی هدف تعیین کرده اند.

پولند در ماه جون ۲۰۲۴ نخستین تانک‌های ابرامز را از ایالات متحده تحویل گرفت. دریافت این تانک‌ها بخشی از معامله تسلیحاتی ۱.۴ میلیارد دالری است که پولند از ایالات متحده خریداری کرده است.

پولند سال گذشته ۲۵۰ تانک ابرامز نوع مدرن M1A2 از ایالات متحده خریداری کرد و انتظار می رود این تانک‌ها اواخر سال ۲۰۲۴ به این کشور تحویل داده شود. پولند نخستین کشور خارجی است که ایالات متحده این نوع تانک‌ها را به آن فروخته است.

وزارت خارجه امریکا در اعلامیه‌ای که روز دوشنبه ۲۱ آگست منتشر کرد، پولند را نیرویی برای ثبات سیاسی و پیشرفت اقتصادی در اروپا خوانده است.

کانگرس ایالات متحده حق دارد توافق فروش هلیکوپتر‌های اپاچی برای اوکراین را بررسی و متوقف کند،‌ اما انتظار نمی رود در این مورد اعتراضی داشته باشد.