سنتکام از کشته شدن یکی از رهبران ارشد داعش در سوریه خبر داد

فرماندهی مرکزی ایالات متحده (سنتکام) روز دوشنبه ۱۷ اپریل (۲۸ حمل) گفت که در جریان یک عملیات نظامی عبدالهادی محمود الحاجی علی، یکی رهبران ارشد داعش کشته شده است.

فرماندهی مرکزی ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفته است که عبدالهادی محمود الحاجی علی که طراح حملات تروریستی و اختطاف مقامات در شرق میانه و اروپا بود، در شمال سوریه کشته شده است.

یک مقام ایالات متحده نیز به صدای امریکا تایید کرد که آزمایش دی‌ان‌ای، کشته شدن عبدالهادی محمود الحاجی علی را تایید کرده است.

مقامات سنتکام گفته اند که در جریان این عملیات نظامی دو جنگجوی داعش نیز یکجا با علی کشته شده اند. بر اساس اعلامیهٔ سنتکام، در جریان این عملیات که نیروهای ایالات متحده در آن دخیل بودند، به غیر نظامیان هیچ آسیبی نرسیده است.

دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن گزارش داده است که عملیات نظامی فرماندهی مرکزی ایالات متحده قبل طلوع آفتاب در روستای سویدا واقع در نزدیکی شهرک جرابلس که در نزدیکی مرز با ترکیه موقعیت دارد، صورت گرفته است.

جو بوچینو، سخنگوی سنتکام، گفت: "ما می‌دانیم که داعش تمایل خود را برای حمله به فراتر از شرق میانه حفظ کرده است. این حمله ضربه مهمی به عملیات داعش در منطقه وارد می‌کند، اما توانایی داعش برای انجام عملیات را از بین نمی‌برد."

این یک حمله دیگر از رشته عملیات نظامی است که اخیرا صورت گرفته است و رهبران داعش در سوریه را هدف قرار می‌دهد.

بر اساس معلومات استخباراتی کشورهای عضو ملل متحد، چنین به نظر می‌رسد که شمار تندروان داعش در عراق و سوریه بی‌نهایت کاهش یافته و فقط به ۲۵۰۰ نفر می‌رسد.

اما یک مقام امریکایی که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، هشدار داد که هستۀ اصلی داعش، تحت نظارت نسل جدیدی از رهبران، بی وقفه بوده است. این مقام ایالات متحده اما گفت که کشته شدن علی برای پلانگذاری و گسترش داعش در منطقه، یک ضربهٔ جدی به حساب می‌رود.

از اوایل ۲۰۲۲ تا حالا دست‌کم ۱۳ نفر از رهبران ارشد داعش در عراق و سوریه کشته و یا دستگیر شده اند که شامل خالد خالد احمد الجبوری، طراح حملات داعش در ترکیه و اروپا، می‌شود. الجبوری در اوایل ماه اپریل در حملهٔ هوایی ایالات متحده کشته شد.