امریکا ۶۹۰ میلیون دالر کمک به حمایت از دموکراسی در جهان اعلام کرد

جو بایدن، رییس‌ جمهور ایالات متحدهٔ امریکا

در دومین دور نشست دموکراسی در واشنگتن، جو بایدن، رییس‌ جمهور ایالات متحدهٔ امریکا روز چهارشنبه ۲۹ مارچ (نهم حمل) چندین برنامهٔ را برای حمایت از دموکراسی در جهان اعلام کرد.

بایدن گفت: "ما قصد داریم ۶۹۰ میلیون دالر دیگر را به بودجه طرح جدید ریاست جمهوری در دو سال آینده اضافه کنیم. در طول سه سال آینده، دولت قصد دارد تا با کانگرس همکاری کند و ۹.۵ میلیارد دالر را برای حمایت از دموکراسی در سراسر جهان اختصاص داده و به مصرف برسانیم."

آقای بایدن گفت که توجه ویژه به فناوری که حکومت های دموکراتیک نیازمند آن استند، مبذول خواهد شد.

او افزود: "در اوایل این هفته فرمانی را در ایالات متحده امضا کردم تا استفاده دولت ایالات متحده از افزارهای جاسوسی که برای هدف قرار دادن مخالفان، فعالان و روزنامه نگاران در سراسر جهان به شمول ایالات متحده مورد سو استفاده قرار می‌گیرد، محدود شود."

در همین حال، انتونیو گوتیریش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، هشدار داد که ارزش های دموکراسی، حاکمیت قانون و احترام به حقوق بشر در سراسر جهان مورد تهاجم قرار گرفته است.

گوتیرش گفت: "فضای مدنی محدود می‌شود، حقوق اساسی مردم محدود ساخته می‌شود و آزادی‌های مدنی در حال از بین رفتن است. آزادی بیان در حال سقوط است."

گوتیرش از کشورها خواست تا اعتماد بین کشور ها را بازسازی کنند و با نابرابری ها مبارزه کنند.

در همین حال ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین که به گونه مجازی در اجلاس دموکراسی سخن می‌گفت، به جهان یادآوری کرد که چرا حمایت از کشور او در برابر تهاجم روسیه بسیار مهم و با ارزش است.

زیلینسکی گفت: "روسیه برای مدت بسیار طولانی با همهٔ شما و کشور های دموکراتیک جهان از طریق اطلاعات نادرست، مداخله در انتخابات، جاسوسی، فساد، و جرایم سایبری در جنگ بوده است."

او بار دیگر خواستار تسلیحات بیشتری به کشورش شد که بتواند پیروزی اوکراین را در سال جاری تضمین کند.

این در حالی است که سرگی لاوروف، وزیر امور خارجهٔ روسیه، در مسکو با حسین امیرعبداللهیان، همتای ایرانی اش دیدار و درباره نقش و میانجی‌گری تهران در موضوع اوکراین بحث و گفتگو کرد.

وزیر خارجه ایران گفت: "ما درباره اوکراین بحث کردیم. ما از هر ابتکاری که به توقف جنگ بین دو کشور کمک کند، حمایت می کنیم."

رافایل ماریانو گروسی، رییس اداره بین‌المللی انرژی اتمی، روز چهارشنبه هنگام بازدید از پایگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین، از کیف و مسکو خواست تا مذاکرات و گفتگو های شانرا افزایش دهند.