آستن از خطر جنگ تمام عیار میان اسراییل و حزب‌الله هشدار داد

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده، روز پنج‌شنبه ۲۶ سپتمبر (پنجم میزان) هشدار داد که "یک جنگ تمام عیار" میان اسراییل و لبنان "فاجعه‌بار" خواهد بود.

آستن پس از دیدار با همتایان بریتانیایی و آسترالیایی‌اش در لندن گفت: "یک جنگ تمام عیار میان حزب‌الله و اسراییل برای هر دو طرف ویرانگر خواهد بود."

او از هر دو طرف درگیر خواست تا به جای جنگ و تقابل "روش متفاوت" را اختیار کنند، زیرا به گفتۀ وی "با وصف تشدید تنش، راه حل دپلوماتیک هنوز ممکن است."

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و دیگر رهبران جهان خواستار یک آتش‌بس فوری ۲۱ روزه میان اسراییل و حزب‌الله شده اند، اما اسراییل این پیشنهاد را در کرده است.

اسراییل کتز، وزیر دفاع اسراییل، در یک پست در شبکه ایکس نوشت: "هیچ آتش‌بسی در شمال صورت نخواهد گرفت. ما به جنگ علیه گروه تروریستی حزب‌الله با تمام قوت، تا زمان پیروزی و بازگشت امن باشندگان شمال به خانه هایشان، ادامه می‌دهیم".

با اینحال، وزیر دفاع ایالات متحده گفت که وقفه در جنگ فرصت مهیا خواهد کرد تا توافقی صورت گیرد و غیرنظامیان اسراییلی و لبنانی به خانه‌های شان برگردند.

آستن با اشاره به پیشنهاد برای آتش‌بس ۲۱ روزه گفت: "از این زمان همچنان برای نهایی کردن و تطبیق یک معامله برای تامین آتش‌بس در غزه و رهایی تمام گروگان‌ها نیز می‌توان کار گرفت."

وزیر دفاع ایالات متحده گفت: "می‌دانیم که کارهای دشواری است که باید انجام شود و ما به انجام آن متعهد استیم، بلی، من خوشبین هستم."