امریکا برای هماهنگی کمک‌های بشری به سودان تیم 'پاسخ به فاجعه' را تعیین کرد

مردم به خاطر به دست آوردن نان در یکی از مناطق خرطوم، پایتخت سودان، جمع شده اند

رییس ادارهٔ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی روز یکشنبه ۲۳ اپریل (سوم ثور) گفت که یک تیم کارشناسان پاسخ به فاجعه را به منطقه اعزام کرده تا کمک‌های بشری را در سودان که درگیر جنگ میان جناح‌های متخاصم است، هماهنگ کند.

سمنتا پاور، رییس ادارۀ ایالات متحده برای انکشاف بین‌المللی،‌ با نشر اعلامیه‌ای گفته است که این تیم در مرحلهٔ نخست از کینیا فعالیت خواهد کرد. خانم پاور اضافه کرد که این تیم با جامعهٔ بین المللی و شرکای خود کار می‌کند تا نیازهای اولیه و فراهم‌‌آوری مصوون کمک‌های بشردوستانه را شناسایی کند.

به گفتهٔ پاور، ایالات متحده تلاش می‌کند تا کمک‌ها را برای مردم سودان افزایش دهد.

جنگ میان اردوی سودان به رهبری عبدالفتاح البرهان، و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع، به تاریخ ۱۵ اپریل آغاز شد. این جنگ نه تنها سبب بحران بشری شده، بلکه در جریان هشت روز گذشته منجر به کشته شدن صد‌ها نفر به شمول غیرنظامیان شده است.

علاوه بر آن، این جنگ موجب زخمی شدن هزاران نفر در سودان شده و میلیون‌ها نفر دیگر به خدمات ابتدایی دسترسی ندارند.

جنگ میان اردوی سودان و شبه‌نظامیان، پلان‌ها برای اعادهٔ حکومت غیرنظامی آن کشور را عقب زده است. این کشور حتا قبل از آغاز جنگ در لبهٔ فاجعهٔ بشری قرار داشت و با آغاز درگیری میان جناح‌های متخاصم احتمال بروز منازعهٔ بزرگتر به وجود آمده است که ممکن توجه قدرت‌های خارجی را به خود جلب کند.

خانم پاور گفته است که جنگ میان اردو و شبه‌نظامیان در سودان موجب کشته شدن صد‌ها و زخمی شدن هزاران نفر دیگر شده و امید مردم سودان برای ایجاد جامعهٔ دموکراتیک را به عقب رانده است.

به گفتهٔ پاور،‌ غیرنظامیان که در خانه‌های شان گیر مانده اند، نه به خدمات صحی، نه به برق و آب دسترسی داشته و با کمبود مواد خوراکی نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.

او اضافه کرد که یک-سوم جمعیت سودان— ۱۶ میلیون نفر—حتا قبل از آغاز جنگ به کمک‌های بشری نیاز داشتند و بروز جنگ وضعیت بشری را در آن کشور وخیم‌تر کرده است.

پاور همچنین از جناح‌های درگیر جنگ خواست تا آتش‌بس را رعایت کنند و به قوانین بین‌المللی بشر دوستانه پایبند باشند.

این اظهارات رییس ادارهٔ ایالات متحده برای انکشاف بین المللی پس از آن بیان شد که پس از چندین روز درگیری‌های خونین در سودان، امریکا تمامی کارمندان سفارت خود و خانواده‌های آنان از شهر خرطوم تخلیه کرد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا، در پیامی در تویتر گفته است که امریکا به تلاش‌هایش به هدف کمک و برنامه‌ریزی برای تامین امنیت شهروندان این کشور که در سودان گیرمانده‌اند، ادامه می‌دهد.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری رویترز گرفته شده است.