دابنز: استراتیژی ترمپ برای افغانستان گزینۀ برد ندارد

جیمز دابنز سال های ۲۰۱۳-۲۰۱۴ نمایندۀ ویژه حکومت امریکا در امور افغانستان و پاکستان بود

جیمز دابنز، فرستادۀ پیشین ایالات متحدۀ امریکا برای افغانستان و پاکستان می گوید که حتا با افزایش شمار نظامیان امریکایی، استراتیژی دونالد ترمپ برای افغانستان گزینۀ برد نخواهد داشت.

آقای دابنز به صدای امریکا گفت " فکر می کنم که او (رئیس جمهور ترمپ) با انتخاب میان بردن و نبردن (جنگ) روبروست. به باور من، برد به این مفهوم که گفته شود جنگ پایان یافت و همه گی با خوشحالی به خانه می روند، احتمالاً گزینۀ موجود نیست... برد یک گزینه نیست".

به رغم این تحلیل، آقای دابنز ابراز امیدواری کرد که دونالد ترمپ سفارشات مشاورین و مقام های ارشد نظامی امریکا را در استراتیژی جدید مد نظر بگیرد. قوماندان قوای امریکایی در افغانستان برای بیرون رفت از بن بست موجود در جنگ، خواستار اعزام دست کم ۴۰۰۰ نظامی اضافی شده است.

جیمز دابنز دیپلمات مجرب امریکایی است که در اواخر سال ۲۰۰۱ در برگزاری کنفرانس بن در مورد افغانستان نقش اساسی داشت و در سال های ۲۰۱۳-۲۰۱۴ نمایندۀ ویژه حکومت امریکا در امور افغانستان و پاکستان بود.

آقای دابنز می گوید که یگانه راه ختم جنگ در افغانستان، مذاکرات صلح و تفاهم سیاسی با طالبان است. در حالی که طالبان مذاکرات مستقیم سیاسی با دولت افغانستان را رد کرده اند – طالبان دولت افغانستان را دست نشانده امریکا می خوانند - حکومت امریکا درخواست طالبان برای گفتگوهای مستقیم سیاسی را نپذیرفته است.

به گفته آقای دابنز "امریکا نمی تواند برای افغانستان قرارداد صلح ببندد، فقط افغانها چنین کاری را کرده می توانند و در پروسۀ صلح، دولت افغانستان باید نقش داشته باشد".

طالبان هشدار داده اند که با اعزام نظامیان اضافی امریکایی به افغانستان، جنگ در این کشور شدت خواهد یافت. طالبان اما پس از بیرون شدن ده ها هزار نظامی امریکایی و ناتو از افغانستان در پنج سال گذشته هم، جنگ شانرا بر ضد سربازان افغان شدت بخشیدند.

هشدار طالبان در حالی صورت می گیرد که سازمان ملل متحد گزارش داده است که تلفات غیرنظامیان افغان در جنگ به صورت بی پیشینه بیشتر شده است، تلفاتی که عامل کم و بیش ۶۵ درصد آن طالبان خوانده شده است.