اوباما با پیام اتحاد و همکاری پایدار امریکا به آلمان سفر کرد

بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، پیام وحدت و همکاری پایدار امریکا را به قلب اروپا با خود انتقال داده است.

آقای اوباما روز پنجشنبه حین دیدارش از آلمان، به شهروندان آن کشور و همه شهروندان اروپایی تاکید کرد که ایالات متحده با جهان همچنان در تعامل خواهد بود.
اما دونالد ترمپ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، یکبار دیگر اظهارات آقای اوباما را تحت شعاع قرار داد.

حین یک کنفرانس خبری مشترک با انگلا مرکل، صدراعظم آلمان، از بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، خواسته شد تا در مورد روابط میان امریکا با روسیه تحت رهبری دونالد ترمپ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، صحبت کند.

در پاسخ به این پرسش، آقای اوباما گفت که وی همیشه روسیه را به مثابۀ یک ملت تلقی کرده و ایالات متحده هر زمانیکه بتواند باید با آن کشور کار کند.

آقای اوباما گفت "امیدوارم این که رئیس جمهور منتخب، روش سازندۀ مشابه را روی دست بگیرد و ساحات پیدا کند که ما می توانیم با روسیه همکاری داشته باشیم—یعنی ساحاتی که در آن ارزش ها و منافع ما مشترک باشد. اما رئیس جمهور منتخب همچنان مایل است تا در کنار روسیه ایستاد شود که از لحاظ ارزش ها و نورم بین المللی ما به متفاوت است."

انگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در این کنفرانس خبری مشترک گفت که با در نظر داشت اختلافات قابل ملاحظه در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، وی از روند انتقال قدرت صلح آمیز در امریکا بسیار تحت تاثیر قرار گرفته است.

خانم مرکل گفت "در این دورۀ انتقال ایالات متحده امریکا که أصول دموکراتیک را تعقیب می کند و بسیار راحت صورت می گیرد، زیرا همه این مسایل بخاطر مردم امریکا است. این انتقال در مورد سرنوشت مردم امریکا است، ادارۀ فعلی فهم و تجارب خود را با ادارۀ بعدی امریکا شریک می کند. این نشانه تشویق است."

خانم مرکل همچنین گفت که او در مورد دونالد ترمپ، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، فکر باز دارد و امیدوار است تا روابط میان ایالات متحده و آلمان تحت رهبری آقای ترمپ، بدون تغییر باقی بماند.

بارک اوباما، در آخرین سفرش خارجی اش به حیث رئیس جمهور ایالات متحده، از میان سایر کشور های اروپا، به آلمان سفر کرد. آلمان بزرگترین اقتصاد در میان کشور های اتحادیه اروپا است و با ایالات متحده ارتباط تجارتی دارد. علاوه بر آن، آلمان عضو پیمان ناتو است و هزاران سرباز امریکایی در آن کشور مستقر می باشد.

این ششمین سفر آقای أوباما به آلمان به حیث رئیس جمهوری ایالات متحده می باشد. قبل از سفرش به برلین، انتظار می رفت که آقای أوباما با پیام همکاری ایالات متحده به کشور های عضو اتحادیه اروپا به آلمان بیاید.