فاش شدن اسناد محرم طرح حملهٔ اسراییل بر ایران؛ امریکا تحقیق می‌کند

گروهی از نیروهای اسراییل

مایک جانسن، رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده امروز ۲۰ اکتوبر (۲۹ میزان) گفت که ایالات متحده در مورد فاش شدن اسناد اشد محرم استخباراتی تحقیق می‌کند که در آن آمادگی‌های اسراییل برای حملهٔ تلافی‌جویانه بر ایران، توضیح داده شده است.

این اسناد که به "ادارهٔ ملی اطلاعات مکانی" وزارت دفاع ایالات متحده منسوب شده است، تفسیر ایالات متحده از برنامه ریزی نیروی هوایی و بحری اسراییل بر اساس تصاویر ماهواره از ۱۵ تا ۱۶ اکتوبر، را شرح می دهد.

این اداره و دفتر رییس ادارهٔ ملی استخبارات ایالات متحده در این مورد اظهار نظر نکرده اند، اما وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که گزارش‌ها در این خصوص را بررسی می‌کند.

این اسناد برای بار نخست هفتهٔ گذشته در اپلیکیشن تلگرام دست به دست شد.

رییس مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده در مصاحبهٔ با شبکهٔ تلویزیونی سی‌ان‌ان گفت که تحقیقات در مورد این افشاگری جریان دارد و در چند ساعت آینده در این خصوص معلومات بیشتر دریافت خواهد کرد.

او افزود: "ما این موضوع را از نزدیک دنبال می‌کنیم."

روز نامهٔ نیویارک تایمز نیز گزارش داده است که مقامات امریکایی به گونهٔ خصوصی معتبر بودن این اسناد را تایید کرده اند، اما گفته اند که این اسناد تنها یک بخشی از معلوماتی را ارایه می‌کند که امریکا در مورد پلان‌های اسراییل دارد.

سند نخست تحت عنوان "اسراییل: قوای هوایی به آمادگی‌ها برای حمله بر ایران و انجام دومین تمرین اعزام نیروها را ادامه می‌هد". این سند، فعالیت‌های اسراییل، به شمول جابجایی میزایل‌های بالستیک هوا به زمین را توضیح می‌دهد.

سند دوم تحت عنوان "اسراییل: قوای دفاعی به آمادگی‌های مهمات کلیدی و فعالیت پنهانی درون برای حملهٔ تقریباً اطمینانی بر ایران، ادامه می‌دهد."

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، هفتهٔ گذشته در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران گفت که او درک خوبی از زمان و چگونگی حملهٔ اسراییل بر ایران دارد. اما بایدن افزود که فرصتی برای پایان حملات ایران و اسراییل بر یک‌دیگر را مشاهده می‌کند.