امریکا و ایران برای رسیدن به یک 'تفاهم' مذاکره می‌کنند - مقام‌ها

مقام‌های غربی و ایرانی می‌گویند که ایالات متحده برای ترسیم گام‌هایی مذاکره می‌کند که برنامهٔ هسته‌ای ایران را محدود، شماری از شهروندان زندانی امریکا را رها و برخی از دارایی‌های خارجی ایران را آزاد کند.

این مقام‌‌ها گفته اند که این اقدامات به مثابهٔ یک "تفاهم" میان دو طرف خواهد بود نه یک توافق، زیرا توافق با ایران به منظوری کانگرس امریکا نیاز دارد، جاییکه شمار زیادی از قانونگذاران ایالات متحده مخالف امتیاز دهی به ایران اند.

واشنگتن که تا حال نتوانسته توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران را احیا کند، امیدوار است برخی از محدودیت‌های را اعاده کند تا جلو دسترسی ایران را به سلاح هسته‌ای بگیرد. با آنهم تهران همواره گفته است که برنامه‌ٔ هسته‌ای این کشور مقاصد صلح آمیز دارد.

دونالد ترمپ در ماه می سال ۲۰۱۸ میلادی به گونهٔ یک جانبه از ‌این توافق بیرون شد و تعزیرات اقتصادی را دوباره بر ایران وضع کرد.

یک سال پس از آن، تهران در اقدام تلافی‌جویانه، فعالیت‌های هسته‌ای خود را بر خلاف موارد توافقنامه افزایش داد و تا حال توانسته است یورانیم خود را به اندازهٔ غنی کند که به گفتهٔ مقام‌های ایالات متحده، می‌توان از آن در ساختن سلاح هسته‌ای کار گرفت.

حکومت ایالات متحده گزارش‌های را رد کرده است که گویا در پی رسیدن به یک توافق با ایران است. اما یک سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفت که "واشنگتن می‌خواهد تهران تنش‌ها را کاهش دهد، برنامه‌ٔ هسته‌ای خود را محدود سازد، دست از حمایت گروه‌های نیابتی منطقه‌ای بردارد و در جنگ اوکراین از روسیه حمایت نکند."

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید خامنه‌ای به مقامات ایرانی: توافق هسته‌ای بکنید، اما درخواست 'زورگویان' را نپذیرید

یک مقام ایرانی گفت که "هر چی می‌خواهید بخوانید‌اش، یک معاملهٔ موقت یا تفاهم دو جانبه، هر دو جانب خواهان جلوگیری از تشدید بیشتر اند."

او افزود که گام نخست شامل رهایی زندانیان و آزادی بخشی از دارایی‌های منجمد شدهٔ ایران خواهد بود.

این مقام ایرانی که در گزارش نامش ذکر نشده است،‌ همچنان گفته است که گام‌های بعدی شامل لغو تعزیرات امریکا بر صادرات نفت ایران خواهد بود و تهران در مقابل ۶۰ درصد برنامهٔ غنی‌سازی یورانیم خود را متوقف کرده و با ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی بیشتر از پیش همکاری خواهد کرد.