اظهار ندامت شینزو آبه از نقش جاپان در جنگ جهانی دوم

صدر اعظم جاپان روز چهارشنبه در نشست مشترک کانگرس ایالات متحده در سخنرانی خود در مورد نقش کشورش در جنگ جهانی دوم صحبت کرد.

شینزو آبه از این بابت ابراز ندامت کرد ولی تاکید کرد که در عصر حاضر توکیو در حال تبدیل شدن به یک بازیگر اصلی امنیت در صحنۀ جهان است.

شینزو آبه گفت که جاپان نباید از رنج هایی چشم پوشی کند که مردم آسیا در جریان جنگ جهانی دوم در نتیجه اقدمات نظامیان جاپانی آن را متحمل شدند.

آقای آبه اولین صدر اعظم جاپانی است که در نشست مشترک کانگرس امریکا سخنرانی می کند. او در جریان سخنان اش از کسانیکه در نشست حضور داشتند تشکر کرد و با خانواده هایی که در جنگ جهانی دوم عزیزان خود را از دست داده اند غم شریکی نمود.

صدر اعظم جاپان در حالی در کانگرس ایالات متحده امریکا سخنرانی کرد که توکیو و واشنگتن هفتادمین سالگرد پایان جنگ جهانی دوم را جشن گرفتند.

شینزو آبه حالا مصروف سفر یک هفته ای خود به ایالات متحده امریکا است. او شام سه شنبه در مهمانی در قصر سفید به میزبانی بارک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا اشتراک کرد. آقای اوباما از همتای جاپانی خود با خوانش یک شعر جاپانی پذیرایی کرد.

پیش از این مهمانی روز سه شنبه زمانی که رئیس جمهور اوباما، حین پذیرایی از صدر اعظم آبه به قصر سفید از بهتر بودن روابط توکیو و واشنگتن نسبت به هر زمان دیگر سخن می گفت، او بر رهبری کشورش در آسیا و نقش سیاسی جاپان در صحنۀ بین المللی تاکید کرد.

رئیس جمهور اوباما گفت "ما ایتلاف خود را یک بار دیگر تازه می کنیم. ایالات متحده امریکا در آسیا رهبری خود را تحکیم بخشیده است و صدر اعظم آبه نیز جاپان را برای داشتن نقش مهم در صحنۀ سیاسی جهان آماده می کند. بهار، سبز و دوستی. ایالات متحده و جاپان. ناگویاکا نی که در زبان جاپانی به معنی احساس خوب است."

صدر اعظم آبه نیز گفت که کشورش در رویارویی چالش های بین المللی در کنار ایالات متحده خواهد ایستاد. او نیز وقتی در مهمانی کاخ سفید سخنرانی می کرد با اشاره به یکی از آهنگ های کلاسیک امریکایی گفت که هیچ چیزی نمی تواند توکیو و جاپان را از هم دور سازد.

صدراعظم آبه گفت "هیچ کوهی به آن بلندی نیست و هیچ گودالی آنقدر عمیق نیست که تو را از من دور نگهدارد. روابط ایالات متحده و جاپان نیز این چنین است."

قرار است در این سفر هر دو رهبر قرارداد تجارتی بنام "پسفیک ریم" را نیز نهایی کنند که در هر دو کشور با آن مخالفت های وجود دارد. مخالفین این قرارداد ایالات متحده امریکا استدلال می کنند که در نتیجه آن هزاران امریکایی کار خود را از دست خواهند داد.