روسیه یک ژورنالست امریکایی را بازداشت کرد

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی روز چهار شنبه ۱۸ اکتوبر (۲۶ میزان) اعلام کرد که یک خبرنگار امریکایی روسی تبار این خبرگزاری به دلیل اینکه خود را به صفت شهروند خارجی ثبت نام نکرده، در روسیه بازداشت شده است.

جفری گدمین، سرپرست رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در بیانیه‌ای گفت که السو کورماشیوا، ویراستار در سرویس تاتار –باشکر "باید آزاد شود تا بتواند فوراً به آغوش خانواده‌اش برگردد".

این دومین خبرنگار امریکایی است که در ماه‌های اخیر توسط روسیه بازداشت می‌شود.

ادارۀ امنیت فدرال روسیه در مارچ سال روان ایوان گرشکویج، خبرنگار امریکایی وال ستریت ژورنال را به اتهام جاسوسی بازداشت کرد. اما این اتهام هم از سوی گرشکویچ و کارفرمایش رد شده است.

کمیته حفاظت از خبرنگاران مستقر در نیویارک در بیانیه‌ای اعلام کرد که کورماشیوا در پراگ، پایتخت جمهوری چک زندگی می‌کند، اما به تاریخ ۲۰ ماه می برای دیدار خانواده‌اش به روسیه رفته بود.

براساس گزارش کمیته حفاظت از خبرنگاران، کورماشیوا در ابتداً به تاریخ دوم جون موقتاً در میدان هوایی کازان بازداشت شد و پاسپورت امریکایی و روسی او ضبط و به دلیل عدم ثبت پاسپورت امریکایی خود در روسیه، جریمه شد.

به گفتهٔ این کمیته، در حالی که او منتظر بازگرداندن پاسپورت‌هایش بود، اتهام جدید علیه او اعلام شد و در صورت مجرم شناخته شدن، با پنج سال زندان روبرو خواهد شد.

مقامات کازان، پایتخت جمهوری تاتارستان روسیه می‌گویند که کورماشوا اطلاعات مربوط به فعالیت‌های نظامی روسیه را که می‌تواند علیه امنیت فدراسیون روسیه استفاده شود، جمع‌آوری می‌کرد.

گلنوزا سعید، هماهنگ کننده برنامه اروپا و آسیای مرکزی کمیته حفاظت از خبرنگاران، گفت که مقامات روسیه باید "فورا او را آزاد کنند و تمام اتهامات علیه او را لغو کنند."

سعید افزود: "خبرنگاری جرم نیست و بازداشت کورماشیوا دال بر اثبات این است که روسیه مصمم است گزارش‌دهی مستقل را خفه کند."

کورماشیوا در حالی بازداشت شده است که روابط مسکو با واشنگتن به دلیل تهاجم روسیه بر اوکراین به شدت پرتنش شده است.

واشنگتن مدت هاست که مسکو را به دستگیری خودسرانه امریکایی‌ها به منظور آزادی روس‌های بازداشت شده در امریکا، متهم کرده است.