جونتینت چیست و چرا در امریکا تجلیل می‌شود؟

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، حین اعلام جونتینت به صفت روز رخصتی فدرال در امریکا

جونتینت که مرکب از واژه های انگلیسی جون و ۱۹ است به تاریخ ۱۹ ماه جون اشاره دارد، روزی که اعلامیۀ رهایی و ختم برده‌داری در ایالات متحده اعلام شد.

این روز به نام دومین روز استقلال ایالات متحده یاد شده و روز رخصتی فدرال است.

در این روز در سال ۱۸۶۵، سربازان اتحادیه فدرال وارد شهر گالستون ایالت تکزاس شدند تا کنترول این ایالت را در دست گرفته و تمام بردگان را آزاد کنند. هرچند ابراهام لینکن، رییس جمهور وقت ایالات متحده به تاریخ اول جنوری ۱۸۶۳ اعلامیۀ رهایی بردگان را امضا کرده بود.

از سال ۱۸۶۶ به اینسو، جونتینت توسط جوامع امریکایی افریقایی‌تبار تجلیل می‌شد. اما ۱۵۵ سال طول کشید تا جونتینت به عنوان جشن به رسمیت شناخته شود. جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به تاریخ ۱۷ جون ۲۰۲۱ قانونی را توشیح کرد که بر اساس آن، جونتینت رخصتی فدرال اعلام شد.

بعد از امضای اعلامیه آزادی بردگان، برده داری در ایالت تکزاس همچنان ادامه داشت تا زمانیکه جنرال گوردن گرانگر، با نیرو هایش به تکزاس رسید و دستور شماره سه عمومی را به مردم این ایالت قرایت کرد. در این دستور آمده بود "به مردم تکزاس اطلاع داده می‌شود که مطابق اعلامیه رهایی بردگان از سوی قوه اجراییه ایالات متحده، تمام بردگان آزاد اند".

اعلامیه آزادی بردگان چگونه صادر شد

جنگ داخلی ایالات متحده که از سال ۱۸۶۱ تا ۱۸۶۵ ادامه داشت، در میان نیرو های حامی اتحادیه فدرال که به نام اتحادیه شمال نیز نامیده می‌شدند با ۱۱ ایالت در جنوب امریکا بود که آنان برای حفظ برده داری، خود را جدا از شمال خوانده و "ایالت های کنفدراسیون امریکا" را تشکیل داده بودند و بیرق خود را داشتند. عمده ترین خواست این ایالت‌های جنوبی، حفظ برده داری و گسترش آن بود.

برده داری در تکزاس، محلی که هیچ گونه جنگ بزرگ یا حضور سربازان اتحادیه شمال را تجربه نکرده بود، همچنان ادامه یافت. اکثر برده داران از دیگر نقاط امریکا به تکزاس آمدند چون این ایالت را محل امنی برای خود و برده های خود تلقی می‌کردند.

با نزدیک شدن جنگ به ایالت تکزاس در سال ۱۸۶۵، جنرال گرانگیر به شهر گالستون تکزاس رسید و برای بیش از ۲۵۰ هزار برده که در این ایالت به سر می‌بردند، پیام ختم برده داری را ابلاغ کرد.

گرچه رهایی این برد‌ه‌ها، سریعاً عملی نشد ولی سیاهپوستان مقیم این ایالت، از این خبر تجلیل کردند. در ماه دسمبر همان سال، با تصویب متمم سیزدهم قانون اساسی ایالات متحده، برده داری رسماً در امریکا، خاتمه یافت.

جونتینت، متعاقب سال ۱۸۶۵، هر سال در تکزاس با گردهمایی های بزرگ تجلیل می‌شد و فرهنگ تجلیل از این روز که در آن زمان به نام "روز جشن" شهرت داشت با کوچ کردن مردم از تکزاس به دیگر نقاط امریکا، گسترش یافت.

ایالت تکزاس، اولین ایالتی بود که در سال ۱۹۷۹، این روز را یک روز رخصتی رسمی اعلام کرد تا اینکه در سال ۲۰۲۱ این روز پس توشیح مصوبۀ کانگرس ایالات متحده از سوی بایدن، روز رخصتی فدرال اعلام شد.

بایدن سال گذشته در مراسمی به مناسبت جونتینت گفت: "این بیان حقیقت برای این کشور بود که ...منشای اصلی گناه برده‌داری را ...اعتراف کرد...به خاطر باید داشت که اعلامیهٔ رهایی تنها یک سند نبود. این [اعلامیه رهایی] جوهر آزادی را تسخیر کرد که تمام کشور را بر انگیخت. این ثابت کرد که برخی اندیشه‌ها بسیار نیرومند اند؛ نمی‌توان آن را انکار کرد. این [اعلامیه رهایی] یک یاددهانی است که وعدهٔ امریکا این است که از منظر خدا، ما همه برابر آفریده شده‌ایم و همه سزاوار آنیم که در تمام زندگی رفتار یکسان با ما شود."