در آستانۀ انتخابات امریکا، جمهوری‌خواهان مشکل مهاجرت به ایالات متحده را برجسته می‌کنند

والی‌های جمهوریخواه ایالت‌های فلوریدا و تکزاس با فرستادن هزاران نفر از مهاجران و پناهجویان به واشنگتن دی‌سی، نیویارک و سایر ایالت‌های زیر اداره دموکرات‌ها، تلاش کرده اند تا در آستانۀ انتخابات میان دوره‌ای کانگرس امریکا، بحث مهاجرت از مرزهای جنوبی امریکا را برجسته سازند.

هزاران مهاجر سوار بر بس‌ها به شهر نیویارک رسیده اند. بسیاری از این مهاجران برای رسیدن به ایالات متحده سفرهای خطرناکی را پشت سر گذاشته اند.

شماری از پناهجویان ونزویلایی می‌گویند که انگیزۀ آنان برای سفر به ایالات متحده، امید به زندگی بهتر برای فرزندانشان است.

والیان جمهوری‌خواه ایالت‌های جنوبی امریکا می‌گویند که دموکرات‌ها و حکومت فدرال امریکا برای جلوگیری از ورود بی‌پیشینۀ مهاجران کار اندکی انجام می‌دهند، از این رو، آنان با فرستادن هزاران مهاجری که به دنبال پناهندگی سیاسی اند به ایالت‌ها و شهرهای زیر ادارۀ دموکرات‌ها، در صدد برجسته کردن مشکل ناشی از مهاجرت به امریکا اند.

ران دیسنتس، والی جمهوری‌خواه ایالت فلوریدا گفت: "ما یک ایالت پناهگاه نیستیم و بهتر است بتوانید به حوزۀ قضایی پناهگاه بروید و بله، ما به تسهیل حمل و نقل برای شما کمک می‌کنیم تا بتوانید به ادامه زندگی به جاهای سرسبز بروید."

قصر سفید، جمهوری‌خواهان را به استفادۀ ابزاری از خانواده‌های مهاجر برای منافع و مقاصد سیاسی متهم می‌کند.

کرین ژان پییر، سخنگوی قصر سفید گفت: "برای رسیدگی به مهاجران، مداخله والیان جمهوری‌خواه در این موضوع و استفاده از مهاجران به عنوان مهره‌های سیاسی شرم آور است."

سیاستمداران جمهوری‌خواه در تلاش استند تا توجه مردم را به موضوعاتی که در سطح محلی با آنان سروکار دارند، جلب کنند.

ایستر فوکس، استاد دانشگاه کولمبیا گفت: "این یک بازی سیاسی است که برای شرمسار کردن دموکرات‌ها طراحی شده است. حقیقت این است که این یک مشکل ملی است. منابع و کمک‌ها باید از حکومت ملی به هر حوزۀ قضایی برسد که پناهجویان را می‌پذیرد."

در شهر نیویارک، ورود بیش از ۱۸ هزار پناهجو، سیستم پناهگاه محلی را با شکست مواجه کرده است و ساکنان آنجا نظریات متفاوتی در مورد تصمیم حکومت دموکرات برای میزبانی از مهاجران، به خصوص در برخی از هوتل‌های مجلل دارند.

جف رایس، باشندۀ شهر نیویارک گفت: "چی کار کنیم؟ بگذاریم که روی جاده بمیرند؟ آنان اکنون اینجا هستند، بنا بر این ما باید به بهترین شکل ممکن به آنها رسیدگی کنیم."

باشندۀ دیگر شهر نیویارک دیدگاه مخالف دارد. او گفت: "این یک حرکت‌ سیاسی است، این افراد با سند یا بدون سند وارد کشور می‌شوند و از منابعی استفاده می‌کنند که امریکایی‌ها هم اکنون به کمبود آن مواجه استند."

اما آیا تکتیک حمل و نقل مهاجران، رای‌دهندگان امریکا را تحت تاثیر قرار داده و بر نتایج انتخابات اثر خواهد گذاشت؟

به باور ایستر فوکس، استاد دانشگاه کولمبیا، ممکن است برای رای‌دهندگان نسبت به پناهجویان، موضوعاتی چون اقتصاد و امنیت تعیین کننده باشد.

با این حال عملکرد دوگانۀ احزاب به مهاجرت و افزایش مداوم مهاجران، به این معنی است که احتمالاً این یک موضوع مهم سیاسی برای ایالات متحده باقی خواهد ماند.