مراسم یادبود از قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر در ایالات متحده

امریکایی‌ها ۲۲ سال پس از حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتمبر ۲۰۱۱ بر ایالات متحده که منجر به کشته شدن نزدیک به ۳۰۰۰ نفر شد، طی مراسمی از قربانیان این رویداد یادبود به عمل می‌آورند.

قرار است جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده که از سفر رسمی از هند و ویتنام بر می‌گردد، در مراسمی به این مناسبت در یک پایگاه نظامی در ایالت الاسکا شرکت و سخنرانی کند.

عموماً رییس جمهور ایالات متحده در مراسم یادبود از ۱۱ سپتمبر در نیویارک شرکت می‌کند، اما امسال کاملا هریس، معاون ریاست جمهوری ایالات متحده، برای اشتراک در این مراسم به نیویارک سفر کرده است.

کاملا هریس، معاون ریاست جمهوری ایالات متحده در مراسم یادبود از ۱۱ سپتمبر در شهر نیویارک شرکت کرد.

جیل بایدن، بانوی نخست ایالات متحده، در مراسمی در مقر وزارت دفاع ایالات متحده، پنتاگون، شرکت کرد.

لوید آستن، وزیر دفاع امریکا، در پنتاگون به یادبود از قربانیان حملات دهشت افگنی ۱۱ سپتمبر اکلیل گل گذاشت. در این مراسم نام‌های ۱۸۴ نفری که در اثر اصابت طیاره با ساختمان پنتاگون جان باخته بودند، خوانده شد.

لوید آستن، وزیر دفاع ایالات متحده هنگام گذاشتن اکلیل گل به یادبود از قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر در پنتاگون

به همین ترتیب، دگ امهوف، همسر معاون ریاست جمهوری ایالات متحده، در مراسم مشابه در شهر شانکسویل شرکت کرد و در آبدهٔ یادبود از قربانیان اکلیل گل گذاشت.

به تاریخ ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ میلادی ۱۹ تن از اعضای القاعده که بیشتر شان اتباع عربستان سعودی بودند، چهار طیاره مسافربری را ربودند و دو طیاره را به برج‌های دوگانهٔ مرکز تجارت جهانی در شهر نیویارک، طیاره سومی را به ساختمان پنتاگون، مقر وزارت دفاع امریکا تصادم داده و طیاره چهارمی پس از درگیری مسافران و خدمه با مهاجمان در مزرعه‌ای در شهر شانکسویل، ایالت پنسلوانیا سقوط کرد.

همه ساله مراسم ویژهٔ رسمی با اشتراک مقام‌های دولت به شمول رییس جمهور و وزیر دفاع ایالات متحده به خاطر یادبود از قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر در نیویارک، پنتاگون و شانکسویل برگزار می‌شود، اما برگزاری چنین مراسم تنها به این سه محل محدود نبوده و اجتماعات در سرتاسر ایالات متحده با افروختن شمع و مراسم مشابه از قربانیان این حملات یادبود به عمل می‌آورند.

حملات دهشت‌افگنی ۱۱ سپتمبر بر ایالات متحده منجر به آغاز تهاجم نظامی به رهبری امریکا بر افغانستان و سرنگونی حاکمیت نخست طالبان شد، اما اکنون که بار دیگر گروه طالبان بر افغانستان مسلط شده است، برخی‌ها نگران اند که مبادا گروه‌های تروریستی بار دیگر از افغانستان حملات شبیه ۱۱ سپتمبر را طراحی و انجام بدهند.