امریکا: به خاطر توقف خشونت ها، بر رهبر و اردوی میانمار فشار آورده ایم

شمار مسلمانان روهنگیایی که در اثر خشونت ها مجبور به فرار از خانه های شان شده اند، از مرز ۴۰۰ هزار نفر گذشته است.

ایالات متحده خشونت های جاری علیه مسلمانان روهنگیایی در میانمار را "فاجعه" خواند و گفت که مقام های امریکایی به خاطر توقف عملیات نظامی در ایالت راخین بر آنگ سانگ سوچی، رهبر میانمار و اردوی آن کشور فشار آورده اند.

نیکی هیلی، سفیر ایالات متحده در ملل متحد روز پنجشنبه با بیان این مطلب گفت که جنرال جوزف دنفورد، لوی درستیز عمومی نیرو های مسلح امریکا در صحبت تیلیفونی با لوی درستیز اردوی میانمار گفته است که خشونت ها علیه مسلمانان در ایالت راخین نباید بیش از این ادامه پیدا کند.

این در حالیست که مایک پنس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده روز چهارشنبه عملیات نظامی در مناطق مسلمان نشین ایالت راخین در میانمار را "وحشیگری" خواند.

تا کنون این تندترین انتقاد یک مقام ارشد امریکایی از خشونت های جاری علیه مسلمانان روهنگیایی در میانمار بوده است.

در جریان یک ماه گذشته، بیش از ۴۰۰ هزار مسلمان روهنگیایی در میانمار مجبور به ترک خانه های شان شده است. بسیاری مسلمانان روهنگیایی حکومت میانمار و نظامیان آن کشور را به نقض حقوق بشر این مسلمانان و اعمال تبعیض علیه آنان متهم می کنند.

معاون رئیس جمهور ایالات متحده گفت در میان مسلمانان که میانمار را به قصد بنگله دیش ترک کرده اند، ده ها هزار کودک نیز شامل است که این مسافه را پای پیاده پیموده اند.

مساعدت امریکا به مسلمانان روهنگیایی

ایالات متحده روز چهارشنبه از فراهم کردن کمک های بشردوستانه به ارزش ۳۲ میلیون دالر به مسلمانان روهنگیایی نیز خبر داد.

این بسته کمکی امریکا نخستین مساعدت بزرگ حکومت آن کشور به رهبری دونالد ترمپ برای رسیدگی به وضعیت مسلمانان روهنگیایی که از میانمار فرار کرده اند، می باشد و شامل مواد غذایی، وسایل طبی، آب آشامیدنی و سایر لوازم و وسایل ضروری است.

در همین حال، یک مقام ارشد وزارت خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه از بنگله دیش به خاطر حمایت و میزبانی از مسلمانان روهنگیایی ابراز سپاس کرد.