مجلس نمایندگان کانگرس امریکا تحقیقات را در مورد روند خروج از افغانستان آغاز کرد

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده روز جمعه ۱۳ جنوری (۲۳ جدی) تحقیقاتی را در مورد خروج پر از هرج و مرج نظامیان امریکایی از افغانستان که منجر به تسلط دوبارهٔ گروه طالبان در این کشور شد، آغاز کردند.

مایکل مک‌کال، قانونگذار جمهوری‌خواه و رییس کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان ایالات متحده، گفت که نامه‌ای به انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، فرستاده و خواستار طیف وسیع اطلاعات از جمله ارزیابی‌های استخباراتی و ارتباطات با طالبان شده است.

مک‌کال یکی از اعضای سابقه‌دار کمیتهٔ امور خارجی که پس گرفتن کنترول مجلس نمایندگان توسط حزب جمهوری‌خواه، رییس این کمیته شد، افزود: "مضحک و شرم‌آور است که دولت بایدن بارها درخواست‌های ما را رد کرده و به پنهان‌کاری اطلاعات مربوط به خروج [از افغانستان] ادامه می‌دهد."

آقای مک‌کال گفت: "در صورت ادامهٔ عدم همکاری و در صورت لزوم، کمیته از اختیاراتی که دارد برای اجرای این درخواست‌ها از جمله از طریق یک فرایند اجباری، استفاده خواهد کرد."

پس از آنکه جمهوری‌خواهان کنترول مجلس نمایندگان کانگرس امریکا را بدست گرفت، کیوین مک‌کارتی، رییس جدید جمهوری‌خواه این مجلس از بررسی برخی کارکردها و سیاست‌های حکومت رییس جمهور جو بایدن، از جمله خروج قوای نظامی ایالات متحده از افغانستان خبر داد.

مک‌کارتی گفت: "ما باتلاق [ادارهٔ رییس جمهور بایدن] را پاسخگو قرار خواهیم داد. از خروج از افغانستان گرفته تا دنبال کردن منشای کروناویروس و استفادهٔ ابزاری از اداره تحقیقات فدرال."

دفتر سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) سال گذشته با نشر گزارشی گفت که خروج شتاب‌زدهٔ نیروهای امریکایی از افغانستان، بزرگترین عامل فروپاشی قوای مسلح پیشین افغانستان و به قدرت رسیدن طالبان بود.

در گزارش ماه می سیگار آماده است، حکومت بایدن بر اساس توافقنامۀ امریکا و طالبان که توسط ادارهٔ دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا، به تاریخ ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ در دوحه امضا شد، نه تنها زمان برای خروج کامل نیروهای خارجی از افغانستان را تعیین کرد، بلکه حمایت از نیروهای افغان در میدان جنگ را نیز به طور قابل ملاحظه کاهش داد و این سبب شد که قوای افغان حمایت هوایی مورد نیاز خود را از دست دهد.

وزارت خارجهٔ امریکا در مورد این درخواست اظهار نظر نکرده، اما پیش از این گفته بود که پس از خروج از افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱ حدود ۱۵۰ جلسهٔ توجیهی برای کانگرس برگزار کرده اند.

جمهوری‌خواهان از جمله دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده که توافقنامۀ دوحه میان امریکا و طالبان در زمان حکومت وی امضا شد و بر اساس این توافق، ایالات متحده به خروج کامل قوای خود از افغانستان متعهد شد، خروج نظامیان امریکایی را از افغانستان یک "اشتباه" خوانده اند.

اما آقای بایدن بار‌ها از نحوهٔ خروج قوای ایالات متحده از افغانستان دفاع کرده و تاکید کرده است که روسای جمهوری پیشین امریکا برای سال‌های پیهم تعهد کردند تا راه خروج از افغانستان را پیدا کنند،‌ اما هرگز به تعهد شان، عمل نکردند.

روند خروج ایتلاف بین المللی به رهبری ایالات متحده که به تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۲۱ آغاز شد، توام با هرج و مرج بود. آخرین نظامی امریکا به تاریخ ۳۰ اگست ۲۰۲۱ افغانستان را ترک کرد.

از تاریخ ۱۴ اگست، یک روز پیش از اینکه طالبان بر کابل مسلط شوند، بیش از ۱۲۲هزار نفر از میدان هوایی کابل به خارج از افغانستان انتقال داده شدند. در جریان روند تخلیه، در اثر حملهٔ انتحاری توسط گروه داعش-خراسان، نزدیک به ۱۷۰ غیر نظامی افغان و ۱۳ سرباز امریکایی در بیرون محوطهٔ میدان هوایی کابل کشته شدند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.