امریکا: افشای اسناد سری خطر امنیتی جدی برای ایالات متحده است

پنتاگون روز دوشنبه ۱۰ اپریل (۲۱ حمل) گفت که افشای اسناد حساس ایالات متحده که بیشتر آن مربوط جنگ اوکراین می‌شود "خطر جدی" را متوجه امنیت امریکا می‌کند.

در حال حاضر، وزارت عدلیهٔ ایالات متحده در مورد اسناد افشا شده تحقیق می‌کند، اسنادی که شامل معلومات سری در مورد جنگ اوکراین و همچنین تحلیل‌های حساس متحدین امریکا می‌باشد.

در روز‌های اخیر،‌ اسناد و ده‌ها تصویر در شبکه‌های اجتماعی مانند تویتر و تلگرام نشر شد تا اینکه توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد.

کریس میگر، دستیار وزیر دفاع امریکا در امور عامه، گفت: "اسنادی که آنلاین در گردش است، خطری بسیار جدی برای امنیت ملی به شمار می رود و عامل بالقوه برای گسترش معلومات نادرست را دارد."

میگر به خبرنگاران همچنین گفت:‌ "ما هنوز تحقیق می‌کنیم که چه اتفاق افتاد و به چه اندازه گسترده است... و این که این معلومات چگونه و برای کی توزیع شده است."

بسیاری از اسنادی که نخست در شبکه‌های اجتماعی نشر شد، بیش از این در دسترس قرار ندارد و بر اساس گزارش‌ها، ایالات متحده در صدد حذف آن است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید،‌ به خبرنگاران گفت که هفتهٔ گذشته به جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در مورد اسناد منتشر شده، آگاهی داده شد، اما در مورد جزییات ارایه نکرد.

کربی همچنین در پاسخ به سوالی گفت که حکومت ایالات متحده نگران است که شاید اسنادی بیشتری وجود داشته باشد که احتمالاََ منتشر شود.

او گفت:‌ "ما نمی‌دانیم که کی مسوول این کار است. و نمی‌دانیم که آیا آنها اسناد دیگر را در اختیار دارند که قصد نشر آنرا دارند. این موضوع برای ما قابل نگرانی است."

بخشی اعظم اسناد افشا شده مربوط مربوط جنگ اوکراین است.