ایالات متحده: استفاده اسراییل از تسلیحات امریکایی ممکن قوانین بین المللی را نقض کرده باشد

وزارت خارجه ایالات متحده روز جمعه ۱۰ می (۲۱ ثور) در گزارشی به کانگرس ایالات متحده اعلام کرد که به نتیجه قطعی نرسیده که اسراییل قوانین بشردوستانه را در استفاده از تسلیحات امریکایی نقض کرده باشد، اما این تسلیحات به شیوه‌ای "ناسازگار" با قوانین بشردوستانه بین‌المللی توسط نیروهای اسراییلی در غزه استفاده شده است.

در گزارش آمده است که اسراییل که سالانه حدود سه میلیارد دالر تسلیحات امریکایی دریافت می‌کند، از این تسلیحات به گونه‌ای استفاده کرده که با معیارات حقوق بشردوستانه مطابقت ندارد، اما ایالات متحده نمی‌تواند به "یافته های قطعی" دست یابد.

گزارش می‌افزاید: "ماهیت درگیری در غزه ارزیابی یا دستیابی به یافته های قطعی در مورد عملکرد فردی را دشوار می کند."

در گزارش آمده است که یافته نهایی نشان می‌دهد که تضمین‌های اسراییل مبنی بر استفاده مناسب از این تسلیحات "معتبر و قابل اعتماد" است و این به ایالات متحده اجازه می‌دهد که به تامین تسلیحات به اسراییل ادامه بدهد.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، در ماه فبروری یاداشت امنیت ملی موسوم به NSM-20 را صادر کرد و در آن از کشورهای دریافت کننده کمک‌های نظامی ایالات متحده خواست تا تضمین های "معتبر و قابل اعتماد" را ارایه کنند که در استفاده از آنها از قوانین حقوق بشردوستانه پیروی می‌کنند.

اسراییل تضمین‌های کتبی به واشنگتن داده است که استفاده از تسلیحات فراهم شده توسط ایالات متحده در جنگ غزه، معیارات حقوقی ایالات متحده یا بین‌المللی را در جنگ یا برخورد با غیرنظامیان، از جمله فراهم کردن کمک‌های بشردوستانه کافی، را نقض نکرده است.

اما تحلیلگران می‌گویند که در حال حاضر هیچ میکانیزم دولتی برای نظارت بر نحوه استفاده از تسلیحات امریکایی وجود ندارد.

وزارت خارجهٔ امریکا در گزارش خود گفته است که تحقیقات در مورد نقض احتمالی قوانین استفاده از تسلیحات ساخت امریکا از سوی اسراییل را ادامه می‌دهد، اما هنوز "اطلاعات کاملی برای تایید" ندارد که آیا سلاح‌های امریکایی "به طور خاص" در نقض ادعایی حقوق بشردوستانه بین المللی استفاده شده است یا خیر.

این گزارش در حالی نشر شده که بایدن در یک مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان، روز چهارشنبه هشتم می (۱۹ ثور) گفت که به دلیل نگرانی از وضعیت بیش از یک میلیون غیر نظامی که به شهر رفح پناه برده اند، تسلیحاتی را که اسراییل می‌تواند از آن در یک حمله تمام عیار به رفح استفاده کند، فراهم نخواهد کرد.

با وجود گزارش‌ها در مورد تخطی‌های اسراییل در جنگ غزه،‌ ایالات متحده هنوز به دفاع از اسراییل متعهد است و راکت‌های راهگیر گنبد آهنین و سایر تسلیحات دفاعی را به آن کشور فراهم می‌کندو. با اینحال، مقامات ایالات متحده گفته که اگر اسراییل داخل رفح شود "ما، سلاح و راکت هایی را که استفاده می‌شود، فراهم نمی‌کنیم."

اداره بایدن، پروسه غور روی امداد نظامی را به حکومت نتنیاهو، از اوایل ماه اپریل، زمانی‌که بنظر می‌رسید اسراییل به سمت انجام تهاجم زمینی بر رفح نزدیکتر شده است، آغاز کرد. اما قصر سفید می‌گوید که هنوز تصمیم نهایی روی اینکه آیا این نوع تسلیحات بعداً به اسراییل فراهم شود یا خیر، اتخاذ نشده است.

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر جنوب اسراییل حمله کرد. به گفته اسراییل، تندروان حماس در آن حمله دست‌کم ۱۱۷۰ نفر را کشتند و نزدیک به ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند.

اسراییل نیز در واکنش به این حمله، حملات انتقام جویانه خود را بر غزه آغاز کرد که به گفتهٔ وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، باعث کشته شدن نزدیک به ۳۵ هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، شده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش بخش انگلسی صدای امریکا و خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.