امریکا: گزارش ملل متحد نسل کشی اویغور‌ها در چین را تایید می‌کند 

ایالات متحده امروز اول سپتمبر (۱۰ سنبله) گفت که گزارش ملل متحد که از دیر زمانی انتظار نشر آن می‌رفت، دیدگاه ایالات متحده در مورد نسل کشی اویغورها توسط چین را مجدداً تصریح می‌کند.

این در حالی است که بیجینگ از نشر این گزارش به خشم آمده و ملل متحد را به همدستی با غرب متهم کرده است.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد از گزارش دفتر حقوق بشر ملل متحد که روز گذشته نشر شد، دفاع کرد؛ گزارشی که در آن از چین خواسته شده است تا سیاست‌های تبعیض‌آمیز علیه اویغورها و سایرین را پایان بخشد.

کمیشنری عالی حقوق بشر ملل متحد، روز چهارشنبه ۳۱ اگست (نهم سنبله) در این گزارش که دقایقی پیش از پایان دوره تصدی میشل بچلیت، رییس دفتر حقوق بشر سازمان ملل نشر شد، گفته است که اقدامات دولت چین ممکن "جنایات بین‌المللی، به‌ویژه جنایت علیه بشریت" محسوب شود.

ایالات متحده امریکا، اقدامات چین در شین‌ژیانگ را "نسل‌کشی" اویغورها و سایر اقلیت‌های قومی، عنوان کرده است.

اما در این گزارش ۴۹ صفحه‌ای، هیچ اشاره‌ای به نسل کشی نشده است؛ یکی از اتهامات کلیدی که از سوی منتقدین چین، به شمول ایالات متحده و قانونگذاران کشورهای غربی، بر این کشور وارد شده است.

با آنهم، انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده گفت که "محتوای گزارش ملل متحد بر نگرانی‌های امریکا در خصوص نسل کشی جاری و جرایم علیه بشریت توسط جمهوری خلق چین را تعمق بخشیده و آنرا مجدداً‌ تصریح کرده است".

آقای بلینکن با نشر اعلامیه‌ای گفت: "ما به گونهٔ متداوم جمهوری خلق چین را حسابده قرار داده و از آن می‌خواهیم تا افرادی را آزاد کند که به گونهٔ غیر منصفانه بازداشت شده اند... و به محققان مستقل اجازهٔ دسترسی کامل و بدون مانع به شین‌ژیانگ،‌ تبت و سراسر جمهوری خلق چین را بدهد."

بیجینگ اما بر گزارش ملل متحد شدیداً انتقاد کرده و با ارایهٔ گزارش بیش از ۱۰۰ صفحه از ولایت شین‌ژیانگ از پالیسی‌های چین دفاع کرده است.

وانگ وینبن، سخنگوی وزارت خارجهٔ‌ امریکا امروز به خبرنگاران گفت: "گزارش به اصطلاح انتقادی که شما در مورد آن ذکر کردید، مستقیماً توسط ایالات متحده و برخی از قدرت‌های غربی طرح و تولید شده و به گونهٔ کامل غیرقانونی و باطل است."

او افزود که غرب می‌خواهد از این "معلومات نادرست" منحیث ابزار سیاسی برای کنترول چین استفاده کند.

شین‌ژیانگ که در آن بیش از ۱۳ میلیون مسلمان اویغور، قزاق و دیگر گروه های قومی زیست دارند، شاهد افزایش گستردۀ نفوس چینی‌ها بوده است.

در سال ۱۹۴۹ زمانی که اردوی حزب کمونیست چین کنترول منطقه را به دست گرفت، فقط ۲۰۰ هزار چینی در شین‌ژیانگ زیست داشتند و در سال‌های اخیر شمار چینی‌ها در این ساحه به نه میلیون نفر می‌رسد.