مقامات امریکایی از پیشرفت‌ در زمینهٔ آتش‌بس در غزه و رهایی گروگانان اسراییلی خبر دادند

نظامیان اسراییلی در جریان عملیات نظامی در نوار غزه

مقامات امریکایی می‌گویند که مذاکره کنندگان امریکایی در راستای توافق برای‌ آتش‌بس دوماهه در غزه در ازای رهایی بیش از ۱۰۰ گروگان اسراییلی، به پیشرفت‌هایی دست یافته اند.

دو مقام بلند پایهٔ امریکایی به شرط ذکر نشدن نام شان در گزارش گفته اند که شرایط در حال ظهور برای این توافق که هنوز نهایی نشده است در دو مرحله اجرا خواهد شد.

در مرحلهٔ نخست، جنگ متوقف خواهد شد تا حماس گروگانان زن، کهنسال و زخمی شده را رها کند.

سپس اسراییل و حماس جزییات این توافق را در مدت ۳۰ روز نخست آتش‌بس عملی کنند. در مرحلهٔ دوم سربازان اسراییلی و مردان غیرنظامی از بند رها خواهند شد.

این توافق از اسراییل خواهد خواست تا اجازه دهد کمک‌های بیشتر بشری وارد غزه شود.

درحالی که این توافق پیشنهادی سبب پایان جنگ نخواهد شد، مقامات امریکایی امیدوار اند که چنین یک توافق نقطهٔ آغاز برای یک راه حل پایدار به تنش میان اسراییل و فلسطینی‌ها شود.

روزنامهٔ نیویارک تایمز روز گذشته در مورد این پیشرفت گزارش داده بود.

انتظار می‌رود که ویلیم برنز، رییس ادارهٔ استخبارات ایالات متحده امروز ۲۸ جنوری (هشتم دلو) در فرانسه با دیوید بارنیا، همتای اسراییلی‌اش، وزیر خارجهٔ قطر و رییس ادارهٔ استخبارات مصر در این خصوص صحبت کند.

این در حالی است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز جمعه با عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر از طریق تلیفون صحبت کرد و از این دو رهبر خواست تا بر وضعیت گروگانان تمرکز کنند.

اگر در ملاقات میان رییس ادارهٔ استخبارات امریکا با مقامات مصر و قطر پیشرفت به میان بیاید، واشنگتن بریت مک‌گورک، مشاور ارشد قصر سفید را فوراً به شرق میانه خواهد فرستاد تا این توافق را نهایی کند.

با آنهم، قصر سفید و ادارهٔ استخبارات امریکا تا اکنون به گونهٔ علنی ملاقات برنز را در فرانسه تایید نکرده اند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید به روز جمعه گفت: "ما نباید در انتظار پیشرفت‌های آنی باشیم."

جو بایدن و همکارانش از تلفات گستردهٔ فلسطینی‌ها و رنج مردم غزه آگاهی دارند و شماری از هم حزبی‌های شان از این معضل به ستوه آمده و از آنان می‌خواهند تا بر اسراییل برای پایان جنگ فشار بیاورند.

دموکرات‌ها در ایالت مشیگن به قصر سفید هشدار داده اند که به گونه‌ای که بایدن جنگ اسراییل و حماس را مدیریت می‌کند، ممکن نتیجهٔ انتخابات سال ۲۰۲۴ را به دلیل از دست دادن حمایت‌اش در میان جوامع عرب در این ایالت، تغییر دهد.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کردند و به گفتهٔ مقامات اسراییلی ۱۱۴۰ نفر را کشتند که بیشتر آن غیرنظامیان بودند. مقامات اسراییلی همچنان مدعی اند که جنگجویان حماس در جریان حمله بر اسراییل کم و بیش ۲۴۰ نفر را گروگان گرفته اند که بیشتر از نصف آنان هنوز هم در بند حماس به سر می‌برند.

مقامات صحی در غزه گفته اند که در جریان حملات اسراییلی تا اکنون بیش از ۲۶۰۰۰ نفر در غزه کشته شده اند که اکثریت شان زنان و کودکان بوده اند.