یک کشتی امریکایی حامل وسایل برای ساختن یک بندر به سوی غزه حرکت کرده است

یک کشتی نظامی امریکا

یک کشتی نظامی امریکایی که تجهیزات و وسایل برای ساختن یک بندر را حمل می‌کند به سوی غزه حرکت کرده است.

قوماندانی مرکزی ایالات متحده گفت که یک کشتی حامل این تجهیزات روز شنبه از ورجینیا به سوی شرق مدیترانه حرکت کرد.

مقامات امریکایی گفته اند که این بندر در مدت چند هفته ساخته و فعال خواهد شد.

این در حالی است که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ سه روز پیش طرح ایجاد این بندر را برای افزایش کمک‌های بشری به غزهٔ محصور، اعلام کرد،‌ جاییکه صدها هزار فلسطینی گرسنگی را تجربه می‌کنند.

گشایش دهلیز آبی، پرتاب مواد غذایی توسط ایالات متحده، اردن و سایر کشورها، میزان بحران بشری در غزه و تمایل این کشورها برای دورزدن از کنترول اسراییل بر انتقالات زمینی را نشان می‌دهد.

اسراییل گفته است که از رسیدن بسته‌های بشری از طریق آب استقبال می‌کند و پیش از آنکه در ساحهٔ در نزدیکی قبرس جابجا شود،‌ آنرا ارزیابی خواهد کرد.

به دلیل قیودات اسراییل و مسایل امنیتی، شمار وسایط باربری که مواد بشری را در جریان پنج ماه گذشته به غزه انتقال داده اند، کمتر از ۵۰۰ بوده است.

این در حالی است که جو بایدن یک بار دیگر انتقاداتش بر بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، را افزایش داده و گفته است که وی به عوض کمک،‌ به اسراییل آسیب می‌رساند.

او بر چگونگی برخورد حکومت اسراییل با جنگ غزه انتقاد کرده گفت که "نمی‌توانید ۳۰ هزار کشتهٔ فلسطینی دیگر داشته باشید."

مقامات صحی در غزه امروز گفتند که رقم تلفات ناشی از حملات اسراییل به بیش از ۳۱ هزار نفر رسیده است. اسراییل به ندرت در مورد واقعات مشخص در جریان جنگ صحبت می‌کند. این کشور گروه حماس را مسوول تلفات غیرنظامیان خوانده و گفته است که تندروان در ساحات غیرنظامی فعالیت می‌کنند.

از این دهلیز آبی، اتحادیهٔ اروپا، امارات متحدهٔ عرب و چندین کشور دیگر اعلام حمایت کرده اند. کمیسیون اروپایی گفته است که ادارات ملل متحد و صلیب سرخ نیز در این دهلیز نقش خواهند داشت.

با آنهم، مقامات بلند‌پایهٔ سازمان‌های کمک‌رسان هشدار داده اند که توزیع کمک‌ها از طریق هوا و آب نمی‌تواند کمبودی را به دلیل قیودات زمینی به میان آمده است، جبران کند.