لابی‌گری برای قطر؛ از فرمانده پیشین قوای خارجی در افغانستان تحقیق می‌شود

انستیتیوت بروکینگز در ایالات متحده، جان الن، جنرال بازنشستۀ امریکایی را که رییس این نهاد است، به خاطر نقش‌اش در یک کمپاین لابی‌گری به نمایندگی از کشور قطر به مرخصی اداری فرستاده است.

یک روز پیش از این اقدام، خبرگزاری اسوشیتدپرس براساس اسناد یک محکمه گزارش داد که ادارهٔ تحقیقات فدرال امریکا (اف‌بی‌آی) اخیراً معلومات الکترونیکی آقای الن را به عنوان بخشی از تحقیقات ضبط کرده است.

براساس این اسناد آقای الن در سال ۲۰۱۷ هنگامیکه یک بحران دپلوماتیک بین قطر و کشورهای همسایه‌اش جریان داشت، برای تاثیرگذاری قطر بر سیاست ایالات متحده پشت پرده تلاش کرده است.

جنرال الن، که قبل انتخاب به سمت رییس انستتیوت پژوهشی بروکینگز در اواخر سال ۲۰۱۷ ، رهبری نیروهای امریکایی و ناتو را در افغانستان بر عهده داشت، به هیچ جرمی متهم نشده و هرگونه تخلف را رد کرده است.

انستیتیوت بروکینگز روز چهارشنبه نهم جون (۱۹ جوزا) در ایمیلی به کارمندان خود گفته است که خود انستیتیوت تحت تحقیق نیست و تد گییر، معاون اجرایی این نهاد به عنوان سرپرست خدمت خواهد کرد.

تحقیقات در مورد جان الن بخشی از تحقیقات گسترده‌ در مورد ریچارد جی. اولسن، سفیر پیشین امریکا در امارات و پاکستان که هفته گذشته به اتهامات فدرال اعتراف کرد و عماد زوبری، یک حامی مالی سیاسی که اکنون در حال گذراندن حکم مجازات ۱۲ سال زندان از بابت اعتراف به اتهامات فساد است، می‌باشد.

همچنین چند نمایندهٔ کانگرس ایالات متحده نیز در ارتباط با این تحقیقات هدف بازجویی قرار گرفته‌اند.

یکی از ماموران اف‌بی‌آی گفت که "شواهد قابل‌توجهی" وجود دارد که نشان می‌دهد آقای الن آگاهانه قانون لابی‌گری خارجی را زیر پا گذاشته، اظهارات نادرست ارایه کرده و اسناد "اتهام آمیز" را کتمان کرده است.

بر اساس اسناد ادارهٔ تحقیقات فدرال امریکا، اتهامات آقای الن شامل سفر به قطر برای ملاقات با مقامات ارشد این کشور برای مشوره دهی در مورد نحوه تاثیرگذاری بر سیاست ایالات متحده و همچنین ترویج دیدگاه قطر برای مقامات ارشد قصر سفید و اعضای کانگرس می‌باشد.

در این اسناد آمده است که جان الن، که پیش از عهده دار شدن ریاست نهاد بروکینگز یکی از اعضای ارشد آن بود، از حساب ایمیل رسمی خود برای برخی از ارتباطاتش با قطر استفاده کرده است.

قطر مدت‌هاست که یکی از بزرگترین حامیان مالی بروکینگز بوده است، هرچند این موسسه می‌گوید که اخیراً دریافت کمک مالی از قطر را متوقف کرده است.