استفادۀ نظامیان اسراییلی از فلسطینی‌ها منحیث سپرانسانی؛ امریکا: اسراییل پاسخ دهد

پس از آنکه نیویارک تایمز گزارش داد که نیروهای اسراییلی از غیرنظامیان فلسطینی به عنوان سپر انسانی در جنگ غزه استفاده کرده اند، ایالات متحده از اسراییل خواستار پاسخگویی شد.

بر اساس گزارش نیویارک تایمز، حد اقل ۱۱ واحد نیروهای اسراییلی در پنج شهر غزه، غیرنظامیان فلسطینی را مجبور به انجام وظایفی مانند جستجوی مواد منفجره یا جستجو در داخل تونل ها، کرده اند تا از سربازان اسراییلی در برابر آسیب، محافظت کرده باشند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده این گزارش را "فوق العاده ناراحت کننده" توصیف کرد. او افزود که اگر آنچه که در گزارش بیان شده است، حقیقت داشته باشد، چنین اقدام "کاملاً غیر قابل پذیرش" است.

میلر گفت: "استفاده از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی هرگز نمی‌تواند توجیهی داشته باشد. این نه تنها نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی، بلکه نقض قوانین اردوی اسراییل نیز است."

سخنگوی وزارت خارجهٔ ایالات متحده همچنان افزود که اگر در جریان تحقیق واضح شود که نیروهای اسراییل دست به چنین اقدام زده اند، باید حسابده قرار داده شوند و برای جلوگیری از تکرار آن نیز گام‌هایی برداشته شود.

نیویارک تایمز به نقل از یک نوجوان ۱۷ ساله فلسطینی گزارش داده است که گفته است سربازان اسراییلی وی را از خانه‌اش بیرون کرده و مجبورش کردند در حالی که دستانش بسته بود برای جستجوی مواد منفجره جلوتر از آنان راه برود.

ایالات متحده بارها در مورد اقدامات اسراییل علیه غیرنظامیان در جریان جنگ غزه ابراز نگرانی کرده است.

چنین اظهارات به ندرت با عواقبی همراه بوده است، اگرچه جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، جلو یک محموله به ارزش میلیاردها دالر تسلیحات به اسراییل را گرفت.

ایالات متحده و اسراییل به کرات گروه حماس را متهم کرده اند که از غیرنظامیان در غزه منحیث سپرانسانی استفاده می‌کند.