رکس تیلرسن شایعات برکناری خود را تکذیب کرد

قرار است رکس تیلرسن، وزیر خارجه ایالات متحده، فردا دوشنبه، در یک ماموریت دیپلوماتیک برای تقویت بیشتر روابط با متحدین اروپایی و دفاع آنها علیه پرخاشگری و عملکرد مخرب روسیه، به بروکسل، ویانا، و پاریس سفر کند. اما حین آمادگی آقای تیلرسن به این سفر، گزارش ها مبنی بر ایجاد فاصله بین اقای تیلرسن و رئیس جمهور ترمپ باعث شده که صلاحیت های او در نمایندگی از واشنگتن، مورد سوال قرار گیرد.

افشاگری ایکه اخیرا از جانب شخص یا اشخاص نامعلوم از قصر سفید صورت گرفت، بیانگر آن بود که گویا رئیس جمهور ترمپ آقای تیلرسن را از وظیفه اش برکنار میکند و در عوض، مایک پمپیو رئیس ادارۀ استخبارت مرکزی یا سی آی ای را به سمت وزارت خارجه مقرر می کند.

آقای تیلرسن روز شنبه این موضوع را رد کرد و گفت که وی وظیفه اش را ترک نمیکند. تیلرسن در جریان مصاحبه مختصر در وزارت خارجه گفت مردم باید اخبار شان را از منابع بهتر بدست آورند.

آقای ترمپ نیز روز جمعه در یک پیام تویتری، گزارش ها را رد کرد و گفت آقای تیلرسن به وظیفه اش ادامه خواهد داد.

در عین زمان، مایک پمپیو، رئیس ادارۀ استخبارات مرکزی ایالات متحده – سی آی ای، در حالی که در یک گردهمایی به منظور بحث روی موضوعات دفاع ملی در کتابخانه رونالد ریگن در ایالت کالیفورنیا حضور یافته بود، از تبصره در مورد این گزارش ها خوداری کرد.

آقای پمپیو در پاسخ به سوالی که اگر وزیر خارجه ایالات متحده باشد، چگونه به آن وظیفه رسیدگی خواهد کرد، گفت: "من کاملاً به آنچه که اکنون انجام می دهم، توجه را معطوف داشته ام. من کار های زیاد دارم که انجام دهم. مدت ده ما است که من از این امتیاز برخوردارم، و در بهترین ماموریت استخباراتی جهان اجرای وظیفه میکنم، و خوشحالم که به این وظیفه ادامه دهم."

لییون پنیتا، رئیس سابق سی ای ای، نیز در این گردهمایی اشتراک داشت. آقای پنیتا، که سابقۀ کار به حیث رئیس دفتر قصر سفید را هم دارد، در اشاره به تویت های رئیس جمهور ترمپ و چگونگی کارکرد تحت اداره وی گفت که تصور کار کردن زیر دست آقای ترمپ برایش دشوار است.

پنیتا افزود: "وقتی شما رئیس دفتر استید، صبح بر می خیزید تویت هایی را می خوانید که مثل جهنم در همه ساحات است. میدانید که بسیار ناراحت کننده بر عملکرد روزانه است. واضحا بگویم اگر به دست من می بود من تمام آن تویت ها را از پنجره بیرون می انداختم."