بیش از ده‌هزار دهقان به شمول زنان در هرات آموزش کشت زعفران را فرا گرفتند

ادارۀ انکشاف بین‌المللی ایالات متحده گفته است که این نهاد زمینه آموزش کشت بهتر زعفران را برای به بیش از ده‌هزار نفر به شمول صدها زن کشاورز در هرات فراهم کرده است.

ادارۀ انکشاف بین‌المللی ایالات متحده (USAID) گفته است که زمینۀ آموزش کشت بهتر زعفران را به بیش از ده‌هزار نفر به شمول هزاران زن کشاورز در هرات فراهم کرده است.

این اداره ناوقت روز دوشنبه ۲۱ اکتوبر (۳۰ میزان) گفت که این برنامه آموزشی را تحت نام "برنامه جامع مدیریت آفات" برای ۱۰هزار و ۹۰ کشاورز در هرات برگزار کرده و آنان دربارۀ کشت زعفران و مدیریت پایدار آفات آموزش‌ اساسی دیده‌ اند.

به گفتۀ ادارۀ انکشافی بین‌المللی ایالات متحده، سه‌هزار و ۴۵۴ زن نیز از این برنامه آموزشی مستفید شده اند.

این اداره افزوده است: "با آموزش مدیریت پایدار آفات، این دهقانان می‌توانند معیارات بازارهای اروپا و امریکا را برآورده ساخته و دسترسی خویش را به بازارهای پر منفعت جهانی گسترش دهند."

کشت زعفران برای نخستین‌بار تقریباً دو دهه قبل در ولایت هرات آغاز شد و این گیاه در حال حاضر، در بیشتر ولایات کشت می‌شود. بر اساس معلومات وزارت زراعت، آبیاری و مالداری، در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۱ تن زعفران در افغانستان تولید شده بود.

زعفران افغانستان از نظر ذایقه شهرت جهانی دارد و انستیتیوت جهانی ذایقه و کیفیت در بلجیم امسال برای نهمین بار لقب بهترین زعفران را به افغانستان داد.

در تازه‌ ترین مورد، وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان گفته است که در شش ماه نخست سال جاری خورشیدی، ۸۰ تن زعفران به ارزش ۲۰.۵ میلیون دالر به کشورهای منطقه و جهان صادر شده است.

آخندزاده عبدالسلام جواد، سخنگوی این وزارت، با فرستادن یک ویدیویی به خبرنگاران گفت که بیشتر صادرات زعفران افغانستان به هند، اسپانیا، عربستان سعودی، امارات متحدۀ عرب، امریکا، فرانسه، آلمان و بریتانیا انجام شده است.

ادارۀ انکشافی ایالات متحده حتا پس از تسلط مجدد طالبان بر افغانستان به کمک‌هایش به مردم این کشور و تطبیق برنامه‌های خود از طریق سازمان‌های غیرحکومتی ادامه داده است.

این اداره افزوده است: "ما به افغان‌ها کمک می‌کنیم تا تجارت خود را تقویت کرده و به کار و بار خود ادامه دهند. دهقانان را قادر می‌سازیم تا برای خانواده‌ها و جوامع خود غذا وفرصت‌های شغلی را در سراسر کشور فراهم کنند و ما تلاش می‌کنیم تا دسترسی مساوی به آموزش برای همه دانش‌آموزان، به شمول مردان، پسران و دختران فراهم شود."

این اداره می‌گوید که تلاش‌های خود روی تقویت جامعه‌ مدنی و حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران نیز در افغانستان ادامه خواهد داد.

این اداره اضافه کرده که همراه با شرکای خود، برای فراهم ساختن مواد غذایی، فرصت‌های بدیل معیشت، خدمات صحی لازم، تهیه آب آشامیدنی به هدف رسیدگی به نیازمندان در افغانستان تلاش خواهد کرد.