پایان آتش‌بس و از سرگیری درگیری در غزه

پس از یک هفته آتش‌بس میان اسراییل و گروه حماس، جنگنده‌های اسراییلی روز جمعه اول دسمبر (۱۰ قوس) بار دیگر غزه را هدف حملات گسترده قرار دادند.

اردوی اسراییل با نشر اعلامیه‌ای گروه حماس را به زیر پا گذاشتن توافق آتش‌بس متهم کرده و گفته است: "در پاسخ، حملات به این گروه تروریستی از سر گرفته شده است."

وزارت صحت غزه که تحت کنترول گروه حماس است، از کشته شدن ۶۰ نفر تاکنون خبر داده است.

اردوی اسراییل با توزیع اطلاعیه‌هایی در نوار غزه از غیر نظامیان فلسطینی خواسته است تا برای امنیت خود مناطقی را که توسط گروه حماس "برای فعالیت‌های تروریستی استفاده می‌شود"، تخلیه کنند.

یکی از مناطقی که اردوی اسراییل از غیر نظامیان فلسطینی خواسته است تا آنجا را ترک کنند و به مناطق امن در جنوب نوار غزه بروند، خان یونس است.

در اطلاعیه‌هایی که به زبان عربی نوشته شده است، آمده است: "شما باید فوراً (ساحه) را تخلیه کنید و به پناهگاه‌های منطقه رفح بروید. خان یونس یک منطقه جنگی خطرناک است. به شما هشدار داده شده است."

رییس شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه از سرگیری جنگ در غزه را "فاجعه بار" خوانده و گفت که وضعیت جاری "فراتر از نقطه بحرانی" است.

ملل متحد گفته است که ۸۰ درصد ۲.۳ میلیون جمعیت غزه از خانه‌های خود رانده شده اند و راهی برای فرار از غزه وجود ندارد، بسیاری از آنها در پناهگاه‌های موقت به سر می‌برند.

اسراییل به گونهٔ کامل غزه را محاصره کرده و ساکنان و نهادهای بشردوستانه می‌گویند که کمک‌هایی که در جریان آتش‌بس به به غزه رسیده در مقایسه با نیازهای گسترده بسیاری از آوارگان، ناچیز است.

اسراییل و گروه حماس در آتش‌بس یک هفته‌ای که با تلاش‌های ایالات متحده، قطر و مصر به دست آمده بود، ده‌ها تن از زندانیان فلسطینی و گروگان ها را تبادله کردند.