میلر: نگران سلامتی سه امریکایی در بند طالبان استیم

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا

وزارت امور خارجه ایالات متحده روز پنج شنبه هشتم اگست (۱۸ اسد) اعلام کرد که هنوز هم سه شهروند امریکا از جمله یک امریکایی افغان‌تبار در نزد طالبان زندانی هستند.

متیو میلر، سخنگوی این وزارتخانه در یک کنفرانس خبری گفت: "آنها دو سال است که از خانواده‌های خود جدا شده اند. ما نگران سلامتی امریکایی‌هایی هستیم که به ناحق در افغانستان بازداشت شده اند."

میلر افزود که مقامات امریکایی در هر تعامل (دیدار) با طالبان در مورد آزادی جورج گلیزمن، محمود حبیبی و رایان کوربت صحبت کرده اند. اما او در مورد علت زندانی شدن این سه امریکایی جزییات ارایه نکرد.

محمودشاه حبیبی، در حکومت پیشین افغانستان به عنوان رییس اداره هوانوردی ملکی کار می‌کرد، و زمانی که طالبان در اگست ۲۰۲۱ به قدرت بازگشتند، در یک شرکت خصوصی کار می‌کرد.

بر اساس گزارش‌ها، حبیبی یک هفته پس از حملۀ طیاره بی‌سرنشین بر اقامت‌گاه ایمن الظواهری، به تاریخ دهم اگست ۲۰۲۲ از مقابل خانه‌اش توسط استخبارات طالبان بازداشت شد و تا اکنون بدون محاکمه در زندان این گروه به سر می‌برد.

پدر محمود شاه حبیبی، در اگست ۲۰۲۳ در نامه‌از از رهبر طالبان خواست که پسرش را آزاد کند. او در نامه‌اش که در شبکه‌های اجتماعی نشر، گفته بود که حبیبی در یک شرکت خصوصی که مسوولیت کنترول رادار فضایی را داشت، کار می‌کرد.

برای نخستین بار احمد شاه حبیبی، برادر محمودشاه حبیبی به صدای امریکا بازداشت برادرش را تایید کرده و گفته بود که بدون هیچ جرمی بازداشت شده و در مورد وی هیچ معلوماتی در دست نیست.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان که ریاست هیات این گروه را در سومین نشست دوحه به دوش داشت، به تاریخ سوم جولای پس از نشست دوحه به خبرنگاران گفت که دو شهروند امریکا در حال حاضر در زندان آنان به سر می‌برد.

او گفت که در حاشیه این نشست با هیات امریکایی در مورد موضوعات حل ناشده به شمول دو شهروند ایالات متحده که در افغانستان زندانی اند، صحبت کرده اند.

سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گفت که بازگرداندن تمام امریکایی‎هاییکه به ناحق در کشورهای خارجی بازداشت شده اند "از اولولیت‌های اصلی ایالات متحده است".

او افزود: "در طول سه سال و نیم گذشته، ما بیش از ۵۰ امریکایی را که به ناحق بازداشت شده بودند، به خانه آورده ایم و تلاش ما ادامه دارد."