مقامات امریکایی: برای آزادی شهروندان ما از زندان طالبان تلاش‌ها جریان دارد

دو سال از زندانی‌شدن شهروندان امریکایی در نزد طالبان سپری می‌شود.

مقامات امریکایی در دومین سالروز زندانی‌شدن شهروندان امریکا در افغانستان گفته اند که برای رهایی رایان کوربت، محمود حبیبی و جورج گلزمن از زندان طالبان تلاش‌ها جریان دارد.

تامس وست، نمایندۀ ویژه ایالات متحده امریکا در امور افغانستان روز یکشنبه ۱۱ اگست (۲۱ اسد) در شبکه اجتماعی ایکس نگاشت:‌ "امروز به ریان کوربت، محمود حبیبی و به خانواده های آنها می اندیشم و برایشان دعا می کنم. ما باید تمام مساعی برای بازگردانیدن آنان، و جورج گلزمن، به خانواده هایشان را ادامه دهیم."

پیش از این، راجر دی کارستنز، نماینده ویژۀ ریاست جمهوری امریکا در امور گروگان‌گیری در رابطه به سه شهروند زندانی امریکا در نزد طالبان در شبکهٔ اجتماعی ایکس نگاشته بود که دو سال پیش از امروز رایان کوربت و محمود حبیبی در افغانستان بازداشت شدند.

او در ادامه نوشته است: "رایان، محمود و جورج گلزمن برای مدت طولانی در بازداشت بوده اند و خانواده‌های آن‌ها درد غیرقابل تصوری را متحمل شده اند. ما تمام تلاش خود را برای پیوستن مجدد آن‌ها با عزیزان‌شان ادامه خواهیم داد."

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز پنج شنبه هشتم اگست (۱۸ اسد) گفت که هنوز هم سه شهروند امریکا از جمله یک امریکایی افغان‌تبار در نزد طالبان زندانی هستند.

میلر در یک نشست خبری گفت: "آن‌ها دو سال است که از خانواده‌های خود جدا شده اند. ما نگران سلامتی امریکایی‌هایی هستیم که به ناحق در افغانستان بازداشت شده اند."

میلر افزود که مقامات امریکایی در هر تعامل با طالبان در مورد آزادی جورج گلزمن، محمود حبیبی و رایان کوربت صحبت کرده اند. اما او در مورد علت زندانی شدن این سه امریکایی جزییات ارایه نکرد.

همچنان سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گفت که بازگرداندن تمام امریکایی های که به ناحق در کشورهای خارجی بازداشت شده اند "از اولولیت‌های اصلی ایالات متحده است".

حکومت طالبان تاکنون به اظهارات این دو مقام امریکایی واکنش نشان نداده است، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، به تاریخ سوم جولای پس از نشست دوحه به خبرنگاران گفته بود که دو شهروند امریکا در حال حاضر در زندان آنان به سر می‌برد.

مجاهد افزود: "ما هم شهروندانی داریم که در امریکا زندانی هستند و آنهایی که در گونتانامو هستند، پس در مقابل آنها [دو امریکایی زندانی] باید شهروندان خود را آزاد کنیم. همان‌گونه که شهروندان امریکا برای آنها مهم هستند، افغان‌ها برای ما مهم هستند، ما در این مورد با آنها بحث کرده ایم."

سخنگوی حکومت طالبان گفت که در قبال آزادی دو شهروند امریکا، شرایط افغانستان باید پذیرفته شود.