شرکت‌های غربی از فروش تجهیزات برای گسترش بندر چابهار پرهیز کردند

مرحله نخست توسعه بندر چابهار

شرکت‌های بزرگ غربی به دلیل نگرانی از بازگشت تحریم‌های ایالات متحدۀ امریکا بر ایران و نیز تداوم محدودیت‌های بانکی، از فراهم کردن تجهیزات مورد نظر بندر چابهار در ایران که هند قصد توسعه آن را دارد، خودداری می‌کنند.

این مشکل به نقل از گزارش خبرگزاری رویترز می‌تواند ضربه بزرگی به یک برنامه ستراتیژیک هند وارد کند که امیدوار است بتواند بدون عبور از پاکستان، از طریق چابهار یک راه ترانزیتی جدید برای رسیدن به افغانستان و آسیای مرکزی برای خود باز کند.

این مشکل همچنین برنامه دولت حسن روحانی را برای توسعه بندرچابهار در جنوب شرق ایران و حاشیه دریای عمان و تبدیل آن به یک قطب ترانزیتی منطقه با دشواری‌های جدی روبرو کرده است.

روسای دولت‌های ایران، هند و افغانستان یک سال پیش سند همکاری توسعه بندر چابهار را در تهران امضا کردند.

موافقتنامۀ سه جانبۀ گسترش بندر چابهار سال گذشته میان سران دولت‌های افغانستان، ایران و هند امضا شد

دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده هم در زمان کارزار انتخاباتی و هم پس از احراز تصدی ریاست جمهوری، حمایت ایران از گروه های دهشت افگنی و نیز آزمایشات راکتی آن کشور را، تهدیدی برای کشورهای منطقه عنوان کرده است.

به نوشته رویترز، سه شرکت غربی، از جمله دو شرکت سویسی و فنلندی به سرمایه‌گذاران هندی اعلام کرده‌اند که قادر به مشارکت در تامین تجهیزات مورد نیاز برای بندر چابهار نیستند.

این شرکت‌ها بهانه آورده اند که به دلیل پابرجا بودن برخی از تحریم‌های مالی ایالات متحده بر ایران، بانک‌های سویسی و فنلندی آمادۀ انتقال پول برای این معامله نیستند.

شمار زیاد تحریم‌های مالی غرب پس از توافق هسته‌ای با ایران برداشته شد، اما هنوز هم برخی تحریم‌ها مانند ممنوعیت معامله با دالر پابرجاست. برخی از بانک‌های بزرگ اروپایی از بیم مواجه شدن با جریمه‌های دولت امریکا یا بازگشت تحریم‌های گذشته از انجام معاملات مربوط به ایران خودداری می‌کنند.