شیوع بیماری مرموز جگر؛ تا اکنون یک کودک جان باخته است

سازمان جهانی صحت گفته است که شیوع یک بیماری مرموز جگر در اروپا و ایالات متحده تا کنون جان یک کودک را گرفته است.

مقام‌های این نهاد جهانی صحت گفته اند که تا کنون کم از کم ۱۶۹ مورد این بیماری در کم و بیش ده کشور اروپایی و امریکا ثبت شده است.

مسوولان گفته اند که در سیر این بیماری جگر فرد بیمار دچار التهاب حاد می‌شود، بدون اینکه دلیل و منشای این التهاب مشخص باشد.

سازمان جهانی صحت گفته است که واقعات ثبت شدۀ این بیماری بین کودکان نوزاد تا نوجوانان ۱۶ سال شایع بوده است و نیز افراد بالاتر از ۱۶ سال که بیمار یا هم نیازمند پیوند جگر باشند، به این آفت مبتلا می‌شوند.

نخستین مورد این بیماری در بریتانیا ثبت شد و تا کنون ۱۱۴ نفر در آن کشور به این ناجوری مبتلا شده اند. اما سازمان جهانی صحت نگفته است که نخستین کودک قربانی این بیماری از کدام کشور است.

سازمان جهانی صحت نا وقت شنبه ۲۳ اپریل (سوم ثور) با نشر بیانیه‌ای از نخستین مورد مرگ ناشی از این بیماری خبر داد، اما جزییات زیادی ارایه نکرد.

با اینحال، کارشناسان صحی می‌گویند که شیوع این بیماری ناشناختۀ جگر ممکن با ابتلا به ویروس‌های معمولی که سبب ریزش و سرماخوردگی می‌شود، ارتباط داشته باشد، اما به گفتۀ آنان به تحقیقات بیشتر در این زمینه نیاز است.

سازمان جهانی صحت در بیانیۀ خود گفته است: "در حالیکه ادینوویروس یک فرضیۀ ممکن بوده می‌تواند، تحقیقات برای شناسایی سبب اصلی این بیماری جریان دارد."

سازمان جهانی صحت گفته است که در آزمایشات ۷۴ بیمار مبتلا به بیماری جدید جگر، ادینوویروس مثبت بوده است. همچنین کم از کم ۲۰ کودک دیگر به کروناویروس مبتلا بودند.

سازمان جهانی صحت گفته است که کشورهای متاثر از این بیماری جدید و مرموز جگر، نظارت از کودکان مبتلا به التهاب جگر را بیشتر کرده اند.