سازمان جهانی صحت:‌ موارد کووید۱۹ در سراسر جهان افزایش یافته است

سازمان جهانی صحت می‌گوید که موارد جدید بیماری کوید ۱۹ طی هفتهٔ اخیر ۱۸در صد افزایش یافته و بیش از ۴.۱ میلیون مورد این بیماری در سراسرجهان ثبت شده است.

در آخرین گزارش هفته‌وار این نهاد آمده است که آمار تلفات این بیماری همه گیر در سراسر جهان مشابه به هفته قبلی یعنی ۸۵۰۰ نفر بوده است. به گفتهٔ سازمان جهانی صحت مرگ ومیر ناشی از این بیماری در سه منطقه- آسیای میانه ، آسیای جنوب شرقی و قاره امریکا- افزایش یافته است .

بر اساس این گزراش بیشترین افزایش موارد کوید ۱۹ در طی یک هفتهٔ اخیر در آسیای میانه مشاهده شده است. آمار ابتلا به این بیماری در آسیای میانه ۴۷ در صد، در اروپا و آسیای جنوب شرقی به ۳۲ درصد و در قاره امریکا به ۱۴ در صد افزایش یافته است.

تدروس ادهانوم گیبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت می‌گوید که موارد ابتلای این ویروس در ۱۱۰ کشور جهان بلند رفته است که عمدتآ از نوع اومیکرون BA.4 و BA.5 می‌باشد.

تدروس که در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی صحبت می‌کرد، گفت " این همه گیری در حال تغیر است ولی تا هنوز تمام نشده است" . او افزود که توانایی ردیابی تکامل جنیتیکی کوید ۱۹ در "معرض تهدید" بوده زیرا کشورها روند نظارت بر ویروس را کاهش داده اند.

او هشدار داد که این امر می‌تواند روند ایجاد مصوونیت و جلوگیری به ابتلا به انواع جدید و خطرناک ویروس را دشوارتر بسازد.

وی از کشور های جهان خواست تا آسیب پذیرترین شهروندان خویش از جمله کارمندان صحی و همچنان افراد بالاتر از سن ۶۰سال را در برابر این بیماری واکسین نمایند.

تدروس می‌گوید در حالیکه بیش از ۲.۱ میلیار واکسین کوید ۱۹ در سراسر جهان توزیع شده است ، ولی حد اوسط مصونیت در برابر این ویروس در کشور های فقیر به ۱۳ در صد می‌رسد.

بر اساس ارقام که از سوی اکسفام و نهاد موسوم به People's Vaccine Alliance جمع آوری شده است، گفته می‌شود که نصف این ۲.۱ میلیارد واکسین برای کشورهای فقیر تعهد شده بود.

در اوایل ماه جاری، ایالات متحده تطبیق واکسین کوید ۱۹ را برای اطفال پایین تر از پنج سال آغاز کرد که با این اقدام حدود ۱۸ میلیون طفل پایین تر پنج سال در ایالات متحده واجد شرایط دریافت واکسین شدند.