ملل متحد از ثبت بیش از ۱۸۵هزار واقعه کولرا در افغانستان خبر داد

سازمان جهانی صحت گفته است که در کمتر از ده ماه نخست سال روان میلادی، بیش از ۱۸۵هزار مورد و ۸۶ مرگ ناشی از کولرا در افغانستان ثبت شده است.

سازمان جهانی صحت با نشر گزارشی تازه در مورد ثبت واقعات بیماری کولرا گفته است که افغانستان در صدر فهرست هشت کشور شرق مدیترانه قرار دارد که بیماری کولرا در آنها ثبت شده است.

این سازمان گفته است که در سال روان میلادی، هشت کشور از جمله افغانستان، پاکستان، سومالیا، سودان، سوریه، ایران، لبنان، عراق و یمن، در شرق مدیترانه موارد مشکوک کولرا را گزارش داده اند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی صحت که امروز سه شنبه هفتم نومبر (۱۶ عقرب) نشر شد، از اول جنوری تا ۱۵ اکتوبر بیش از ۳۵۵هزار مورد مشکوک کولر به شمول ۲۰۷ واقعه مرگ ناشی از این بیماری در هفت کشور به ثبت رسیده است.

سازمان جهانی صحت گفته است که از جمله تمام موارد مشکوک کولرا،‌ بیش از ۱۸۵هزار مورد و ۸۶ مرگ ناشی از این بیماری در افغانستان ثبت شده است.

این سازمان گفته است که بیشتر موارد مشکوک به کولرا (۵۷ درصد) در افغانستان ثبت شده است، سوریه و سومالیا، به ترتیب با بیش از ۱۴۷هزار و ۱۴هزار مورد مشکوک کولرا در رده دوم و سوم قرار گرفته اند.

گزارش گفته است: "عوامل بسیاری در ظهور مجدد کولرا در منطقه نقش دارد، مانند تغییرات اقلیمی، درگیری‌ها و بی‌ثباتی سیاسی، سیستم‌های ضعیف بهداشتی، افزایش جمعیت بیجاشده، زیرساخت‌های ضعیف آب و بهداشت و آگاهی پایین در میان مردم".

با این حال، سازمان جهانی صحت گفته است که با حمایت این سازمان و سایر شرکایش این کشورها در راستای مهارکردن بیماری کولرا اقداماتی را به شمول نظارت هشدار اولیه، هماهنگی، تشخیص لابراتواری، تطبیق واکسیناسیون، دسترسی به آب پاک و رعایت حفظ الصحه انجام داده اند.

کولرا يک نوع بیماری حاد اسهالی توام با استفراغ است که عامل آن یک نوع باکتریا به نام ويبريو کولرا است و این بیماری به شدت ساری است که از طریق آب و غذای آلوده به بدن شخص سالم انتقال می‌یابد. این بیماری به صورت اخص برای کودکان خطرناک است.

سازمان ملل متحد در اواسط ماه می هشدار داد که یک میلیارد انسان در ۴۳ کشور جهان در معرض خطر ابتلا به بیماری کولرا مواجه اند، بیماریی که قابل جلوگیری بوده و تداوی آن نسبتاً ساده است.

بیماری کولرا می‌تواند یک انسان را در ظرف چند ساعت از بین ببرد، اما این بیماری را می‌توان با تامین مایعات بدن و در حالات شدید با استفاده از انتی بیوتیک، تداوی کرد. با آنهم بسیاری از مردم به اسرع وقت به تداوی دسترسی پیدا نمی‌کنند.

شیوع این بیماری کشنده می‌تواند از طریق دسترسی به آب پاک و نظارت بهتر جلوگیری شود. اما کمبود بودجه و پاسخ به موقع موجب مرگ افرادی می‌شود که به این بیماری مبتلا شده اند.

اسهال آنی، استفراغ، گرفتگی عضلات و کم شدن ادرار از اعراض و علایم متبارز این بیماری است که با پیشرفت بیماری، فرد مبتلا دچار ضیاع شدید مایعات می‌شود.