بنیانگذار ویکی لیکس در توافقی با امریکا از زندان رهایی میابد

جولیان آسانژ،‌ بنیانگذار ویکی لیکس

بر اساس اسناد محکمه که روز دوشنبه ۲۴ جون (چهارم سرطان) همگانی شد،‌ قرار است جولیان آسانژ، بنیانگذار ویکی لیکس، در توافقی با وزارت عدلیه ایالات متحده، به جرم افشای اسناد محرمانه امریکا اعتراف کند و در عوض، از زندان آزاد شود.

وزارت عدلیه ایالات متحده در نامه‌ای گفته است که قرار است آسانژ در محکمه‌ای فدرال حضور یابد. بر اساس این نامه، بنیانگذار ویکی لیکس در محکمه به اتهام جاسوسی و دسیسه برای به دست آوردن و نشر معلومات غیرقانونی محرمانه و طبقه بندی شده، اعتراف می‌کند.‌

زمانی که آسانژ به ارتکاب جرم اعتراف کند، یک قاضی نیز باید این اعتراف را تایید کند. در صورت که این توافق نهایی شود، دوسیۀ آسانژ که ایالات متحده سال‌ها آنرا پیگیری کرده است، یک بارگی بسته خواهد شد.

بر اساس مفاد این توافق، سارنوالان وزارت عدلیه ایالات متحده خواهان ۶۲ ماه زندان برای آسانژ خواهند شد. این مدت حبس برابر با مدت زمانی است که بنیانگذار ویکی لیکس در یکی از زندان‌های لندن سپری کرده است.

افشای اسناد محرم نظامی ایالات متحده از طریق ویب‌سایت ویکی لیکس، آسانژ را در سراسر جهان به شهرت رساند. بسیار از نهاد‌های حامی ژورنالستان گفته‌‌ اند که آسانژ با افشای اسناد محرم نظامی امریکا،‌ منحیث یک ژورنالیست عمل کرده است.

اما بر خلاف، سارنوالان ایالات متحده بار‌ها تاکید کرده‌ اند که عملکرد آسانژ نقض قوانینی بوده است که هدف آن محافظت از معلومات حساس بوده و امنیت ملی امریکا را در معرض خطر قرار داده است.

انتظار می‌رود که محاکمه آسانژ صبح روز چهارشنبه ۲۶ جون به وقت محلی سایپان، بزرگترین جزیره جزایر ماریانا، برگزار شود. این محاکمه به دو دلیل در جزایر ماریانا برگزار می‌شود، یک دلیل آنست که آسانژ مخالف سفر به قاره امریکا است و در نهایت، محل این محکمه، به آسترالیا نزدیک است.

آسانژ برای سال‌های پیهم تلاش کرد تا از استراد به ایالات متحده جلوگیری کند. اما بر اساس این توافق، پس از حکم محکمه، آسانژ اجازه خواهد داشت به صورت فوری به زاد‌گاهش، آسترالیا، برگردد.

بری پولاک، وکیل مدافع آسانژ در ایالات متحده، تا حالا پیام‌هایی را که خواستار اظهار نظر در مورد این توافق شده، پاسخ نداده است.

این توافق به آسانژ فرصتی را فراهم می‌کند تا مدت اضافی را در زندان به سر نبرد. او قبل از اینکه در یکی از محابس لندن زندانی شود، چندین سال را در سفارت اکوادو در لندن سپری کرد.

آسانژ پس از آن به سفارت اکوادور پناه برد که مقامات سویدنی به خاطر اتهام تجاوز جنسی در صدد دستگیری وی بودند.

بسیاری آسانژ را به عنوان قهرمانی می‌شناسند که تخلفات نظامیان ایالات متحده را در عراق و افغانستان افشا کرده است. اسناد که ویکی لیکس افشا کرده، شامل ویدیویی می‌شود که نشان می‌دهد نظامیان امریکایی در سال ۲۰۰۷ میلادی توسط هلیکوپتر آپاچی حمله‌ای را در بغداد، پایتخت عراق، انجام می‌دهند که در اثر آن، ۱۱ نفر به شمول دو ژورنالیست خبرگزاری رویترز کشته شدند.

اما شهرت آسانژ به دلیل اتهامات تجاوز جنسی خدشه دار شد، اتهامی که او همواره آنرا رد کرده است.

آسانژ به ۱۷ مورد جاسوسی و یک مورد سوی استفاده از کمپیوتر متهم بوده است. سارنوالان امریکایی گفته اند که آسانژ به طور غیر قانونی با چلسی میننگ، تحلیگر پیشین امور استخبارات اردوی ایالات متحده، در دزدیدن و نشر اسناد نظامی و دپلوماتیک محرم کمک کرده است و همه اسناد را در سال ۲۰۱۰ نشر کرد.

سارنوالان ایالات متحده آسانژ را به آسیب رساندن به امنیت ملی امریکا و متحدان آن متهم کرده‌ و گفته‌ اند که افشای این اسناد محرم،‌ به رقبای ایالات متحده کمک کرده است.

این توافق چند ماه پس از آن صورت می‌گیرد که جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، گفت که تقاضای آسترالیا را مبنی بر صرف نظر از دوسیۀ آسانژ زیر بررسی دارد.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری اسو شیتد پرس گرفته شده است.