حملات ایران بر اسراییل؛ اکثر رهبران جهان خواستار خویشتن‌داری شدند

زمان فرود آمدن میزایل‌های ایران در قلمرو اسراییل و رهگیری و انهدام آن توسط سیستم دفاع راکتی گنبد آهنین

رهبران جهان در پی حملات میزایلی ایران بر اسراییل و تشدید تنش میان دو کشور رقیب، از آنان خواسته اند تا از خویشتن‌داری کار بگیرند.

پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر گروه حماس در تهران و نیز کشته شدن حسن نصرالله، رهبر گروه حزب‌الله لبنان و عباس نیلفروشان، یکی از فرماندهان نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در حملۀ هوایی نظامیان اسراییلی در بیروت، پایتخت لبنان، ایران گفته بود که این حملات بی‌پاسخ نخواهد ماند.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران روز سه شنبه پس از پرتاب حدود ۲۰۰ میزایل بالستیکی به سمت اسراییل، اعلام کرد که این حملات را به انتقام از کشته‌شدن هنیه، نصرالله و نیلفروشان انجام داده است.

اسراییل گفته است که پاسخ حملات میزاییلی ایران را خواهد داد و سپاه پاسداران نیز گفته است که در صورت انتقامجویی اسراییل، بار دیگر این کشور را هدف قرار خواهد داد.

حمایت امریکا از اسراییل

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به نظامیان امریکایی دستور داد که به دفاع از نیروهای اسراییلی شتافته و میزایل‌های ایران را رهگیری و منهدم کنند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، حملات ایران را "کاملاً غیرقابل قبول" خواند و گفت: "گزارش‌های ابتدایی حاکی از آن است که اسراییل، با حمایت فعال ایالات متحده و دیگر شرکا، حملۀ ایران را به گونۀ موثر دفع کرد."

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، گسترش "منازعه در شرق میانه" را محکوم کرده و با نشر اعلامیه‌ای آن را "تنش در پی تنش" خوانده است. گوتیرش گفت: "این وضعیت باید متوقف شود. به گونۀ مطلق به آتش‌بس نیاز داریم."

با اینحال، اسراییل عهد کرده است که به خاطر این حملات از ایران انتقام خواهد گرفت، اما در مورد زمان و چگونگی پاسخ به ایران جزییاتی نداده است.

دانیل هاگاری، سخنگوی اردوی اسراییل گفت: "این حمله پیامدهایی خواهد داشت. ما برنامه‌هایی داریم و در زمان و مکان تعیین شده به آن عمل می‌کنیم."

اسراییل روز چهارشنبه اعلام کرد که ورود انتونیو گوتیرش به اسراییل، به دلیل اینکه حملات میزایلی ایران را محکوم نکرده است، ممنوع می‌باشد.

واکنش‌های جهانی

وزارت خارجۀ چین با نشر بیانیه‌ای گفته است که بیجینگ از جامعۀ بین‌المللی به ویژه قدرت‌ها پرنفوذ خواسته است تا واقعاً نقش سازنده بازی کرده و از وخامت وضعیت جلوگیری کنند.

روسیه نیز ضمن نگرانی از وضعیت موجود، همه طرف‌ها را به خویشتن‌داری دعوت کرده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه، روز چهارشنبه دوم اکتوبر (۱۱ میزان) گفت: "وضعیت با نگران‌کننده‌ترین سناریو به پیش می‌رود. ما از همه طرف‌ها خواستار خویشتن‌داری استیم...هرگونه اقدامی را محکوم می‌کنیم که منجر به مرگ غیرنظامیان شود."

پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان، خواسته است که به تاریخ هفتم اکتوبر که مصادف با سالروز حملات گروه حماس بر اسراییل است، مراسم دعاخوانی برگزار شود.

پدرو سانچز، صدر اعظم اسپانیا، ضمن محکوم کردن حملۀ ایران، خواستار توقف "چرخۀ خشونت" در شرق میانه شده است.

خوزه مانویل الباریس، وزیر خارجۀ اسپانیا، از همه طرف‌ها و بازیگران، به شمول اسراییل خواست که از خویشتن‌داری کار گرفته و از تشدد بپرهیزند.

امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، حملات ایران علیه اسراییل را "باشدیدترین الفاظ ممکن" محکوم کرد و گفت که فرانسه منابع نظامی خود را برای مقابله با تهران در شرق میانه به تحرک در آورده است.

مکرون همچنان از گروه حزب‌الله لبنان خواسته است تا از "اقدامات تروریستی علیه اسراییل" دست برداشته و نیز از اسراییل خواسته است تا عملیات نظامی خود را در لبنان "هرچه زودتر" متوقف کند.

کییر استارمر، صدر اعظم بریتانیا، حملات ایران را "با شدید ترین الفاظ" محکوم کرده است. استارمر در تماس تلیفونی با بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، بر تعهد "خلل ناپذیر بریتانیا به امنیت اسراییل و حفاظت از غیرنظامیان اسراییلی" تاکید کرده است.

شیگیرو ایشیبا، صدر اعظم جدید جاپان، حملات میزایلی ایران بر اسراییل را "غیرقابل قبول" خواند. او گفت: "ما آن را به شدت محکوم می‌کنیم. اما همزمان، خواستار همکاری برای خنثا کردن وضعیت و جلوگیری از تشدید وضعیت به یک جنگ تمام عیار هستیم."

گروه حماس که از سوی ایران حمایت می‌شود، نیز حملات روز سه شنبه ایران را "قهرمانانه" و انتقامجویی از کشته شدن اسماعیل هنیه و حسن نصرالله خوانده است.