حوثی‌های یمن ۴۴ نفر را به اتهام 'همکاری با دشمن' به اعدام محکوم کردند

محکمه‌ای در صنعا،‌ پایتخت یمن روز شنبه اول جون (۱۲ جوزا) ۴۴ نفر، از جمله یک تاجر را که با گروه‌های امدادی کار می‌کرد، به اتهام جاسوسی و همکاری با ایتلاف به رهبری عربستان سعودی به اعدام محکوم کرد.

عبدالمجید صبرا، یک وکیل مدافع گفت که این ۴۴ نفر از جمله ۴۹ نفری اند که توسط شورشیان تحت حمایت ایران به اتهام "همکاری با دشمن" بازداشت شده بودند. به گفتهٔ صبرا متباقی افراد به زندان محکوم شدند.

صبرا گفت که ۲۸ نفر به گونه حضوری و ۱۶ نفر به گونهٔ غیابی توسط محکمه به اعدام محکوم شدند.

صبرا حوثی‌ها را به شکنجه "جسمی و روانی" این زندانیان متهم کرد و افزود که آنها به مدت نه ماه در سلول‌های انفرادی نگهداری می‌شدند.

او گفت که تیم وکلای مدافع در ابتدای محاکمه پس از اینکه قضات اجازه ندادند نسخه‌ای از اسناد قضیه را دریافت کنند، انصراف دادند و روند محاکمه را "ناعادلانه" توصیف کردند.

حوثی‌ها تاکنون در مورد این اعدام‌ها توضیحاتی نداده اند و سخنگوی آنان به درخواست خبرگزاری اسوشیتدپرس برای اظهار نظر پاسخ نداده است.

هزاران نفر در جریان جنگ داخلی یمن توسط حوثی ها زندانی شده اند. تحقیقات خبرگزاری اسوشیتدپرس نشان می‌دهد که برخی از بازداشت‌شدگان با تیزاب سوختانده شده‌، از یک دست برای هفته‌ها آویزان شده و یا هم با دنده مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند.

محاکم در صنعا و سایر مناطق تحت کنترول حوثی‌ها در یمن برای متهمان به همکاری با ایتلاف تحت رهبری عربستان احکام سختی صادر می‌کنند. در سپتمبر ۲۰۲۱، شورشیان حوثی نه نفر را که به دست داشتن در قتل صالح الصمد، یکی از مقامات ارشد حوثی محکوم شده بودند، اعدام کردند.

حوثی‌های یمن پس از آغاز جنگ داخلی در آن کشور در سال ۲۰۱۴ بخش اعظم یمن، از جمله صنعا پایتخت این کشور را به کنترول خود در آوردند و دولت را مجبور به تبعید کردند. این جنگ تاکنون جان حدود ۱۵۰ هزار یمنی را گرفته است.

شورشیان حوثی که از سال ۲۰۱۵ به اینسو با ایتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی درگیر جنگ اند، از حمایت بی‌دریغ ایران برخوردار اند. هرچند عربستان سعودی در سال‌های اخیر از تلاش‌های دپلوماتیک برای پایان بخشیدن جنگ در یمن حمایت کرده و ریاض در سپتمبر سال گذشته میزبان مذاکره کنندگان حوثی بود.

حوثی‌های یمن در ۳۱ اکتوبر سال گذشته با اسراییل اعلام جنگ کرده و طیاره‌های بی‌سرنشین و میزایل‌ها را به سمت اسراییل پرتاب کردند. سپس در ماه نومبر حوثی‌ها با ادعای هدف قراردادن کشتی‌های متعلق به اسراییل یا کشتی‌های رهسپار به بنادر اسراییل، حملات شان را در بحیرۀ سرخ گسترش بخشیدند.

تشدید حملات حوثی‌ها در بحیرۀ سرخ، سبب شد که ایالات متحده و بریتانیا دست به کار شده و در ماه جنوری اهداف حوثی‌ها را در یمن آماج حملات قرار دهند. در پی این حملات، حوثی‌ها هشدار دادند که کشتی‌های امریکایی و بریتانیایی نیز از این پس اهداف حملات این گروه خواهد بود.

ایالات متحده به این باور است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران حوثی‌ها را در طراحی و انجام حملات شان کمک می‌کند، هرچند جمهوری اسلامی ایران این اتهامات را رد کرده است.

ایتلاف به رهبری عربستان سعودی نیز همواره گفته است که ایران به حوثی‌های یمن اسلحه، آموزش و امکانات مالی را فراهم می‌کند. حوثی‌ها نیز این اتهامات را رد کرده اند که گویا آنان جنگجویان نیابتی ایران اند.