مقامات یمنی با شورشیان حوثی‌ برای تبادل اسرا در سویس مذاکره می‌کنند

نمایندگان شورشیان حوثی یمن و هیات حکومت آن کشور هنگام مذاکره برای تبادل اسرای جنگی (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

مقامات حکومت یمن و شورشیان حوثی آن کشور قرار است روز شنبه ۱۱ مارچ (۲۰ دلو) در ژینو، پایتخت سویس، مذاکرات شان را برای تبادل اسرای یکدیگر آغاز کنند.

مجید فضایل، یک عضو هیات حکومت یمن، گفته است که مذاکرات که در سویدن به وساطت ملل متحد و کمیتهٔ صلیب سرخ بین المللی انجام می‌شود، قرار است ۱۱ روز دوام کند.

فضایل به خبرگزاری یمن، صبا، گفته است که هدف از مذاکرات با شورشیان حوثی تحت حمایت ایران "حصول تفاهم در مورد جزییات" تبادل اسرا است.

مذاکره در مورد تبادل اسرا تقریباََ یک‌ سال پس از آن صورت می‌گیرد که شورشیان حوثی یمن توافق کردند تا در برابر آزادی بیش از ۱۴۰۰ شورشی ۸۲۳ جنگجویان حامی حکومت یمن را آزاد کنند، به شمول ۱۶ شهروند عربستان سعودی و سه سودانی.

پیش از این جناح‌های متخاصم یمن در عمان، پایتخت اردن، در مورد تبادل اسرا گفتگو کردند،اما این گفتگو‌ها بی نتیجه ماند.

با آنهم، نمایندهٔ‌ حوثی‌ها در مذاکرات ژینو در تویتی ابراز امیدواری کرده است که مذاکرات در سویدن نتایج مشخصی به همراه داشته باشد.

عبدالقادر المرتضی در این تویت گفته است که "ما امیدواریم این دور مذاکرات سرنوشت ساز باشد."

مذاکرات روز شنبه برای تبادل اسرا یک روز پس از آن آغاز می شود که عربستان سعودی و ایران اعلام کردند که پس از سال ها حمایت از جناح‌های متخاصم در طول بیش از هشت سال جنگ یمن، برای بازگرداندن روابط دپلماتیک به توافق رسیده اند.

برخی تحلیلگران می گویند که تنش زدایی بین دو قدرت منطقه—ایران و عربستان سعودی— می تواند راه حلی برای مناقشه‌ای که حوثی های مورد حمایت ایران را در مقابل حکومت به رسمیت شناخته شدهٔ بین المللی یمن که از سوی عربستان سعودی حمایت می شود، تسهیل کند.

جنگ داخلی یمن پس از آن در سال ۲۰۱۴ میلادی آغاز شد که شورشیان حوثی صنعا، پایتخت آن کشور، را تصرف و حکومت به رسمیت شناخته شده را مجبور به تبعید کردند. پس از‌ آن، ایتلافی بر رهبری عربستان سعودی در مارچ ۲۰۱۵ عملیات هوایی را بر ضد شورشیان حوثی آغاز کرد و از آن بعد، این کشور درگیر جنگ و هرج و مرج بوده است.

از آن زمان تا حالا، صدها هزار انسان یا در اثر جنگ مستقیم در این کشور کشته شده اند و یا هم به صورت غیر مستقیم به دلیل نوشیدن آب غیرصحی، شیوع امراض، گرسنگی و یا سایر عوامل جان باختند. در این جنگ، بیش از ۱۱ هزار کودک کشته و زخمی شده اند.

علاوه بر آن، به گفتهٔ ملل متحد جنگ یمن سبب شده تا این کشور با بدترین بحران بشری در جهان مواجه شود؛ میلیون‌ها نفر در این کشور از خانه‌های شان بی‌جا شده اند و در فقر و گرسنگی به سر می‌برند.

طرفین متخاصم به وساطت ملل متحد به آتش بس شش ماهه که به تاریخ دوم اکتوبر سال ۲۰۲۲ میلادی پایان یافت،‌ توافق کردند، اما پس از انقضای میعاد آتش بس، دو طرف در تمدید آن، ناکام ماندند. با وجود آن،حتا پس از انقضای توافق در اکتوبر ۲۰۲۲، درگیری‌ها میان جناح‌های متخاصم تا حد زیادی متوقف شده است.

آخرین تبادل اسرا در اکتوبر ۲۰۲۰ میان جناح‌های درگیر یمن صورت گرفت. به گفتهٔ صلیب سرخ بین المللی، مجموعاََ ۱۰۵۶ اسرای جنگی در آن سال تبادله شد.