هشدار زیلینسکی: تردید در مورد عضویت اوکراین در ناتو، اروپا را به خطر می‌اندازد

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین

رییس‌جمهور اوکراین روز پنجشنبه اول جون ( ۱۱جوزا) به رهبران اروپایی هشدار داد که هرگونه تردیدی در مورد پیوستن اوکراین به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) روسیه را برای حمله به کشورهای دیگر تشویق خواهد کرد.

پس از تهاجم روسیه بر اوکراین در ۲۴ فبروری ۲۰۲۲، ولادمیر زیلینسکی، رییس‌ جمهور اوکراین از ایتلاف نظامی به رهبری امریکا خواست تا این کشور را منحیث عضو ناتو بپذیرد.

زیلینسکی در یک نشست در مالدوفا گفت: "ما باید به خاطر داشته باشیم که هر شک و تردیدی که در اینجا در اروپا نشان می‌دهیم سنگری است که روسیه حتماً تلاش خواهد کرد آن را اشغال کند."

اوکراین و مالدوفا هر دو نامزدان پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا هستند، اما برخی از کشورهای اروپایی نسبت به تعیین جدول زمانی برای پیوستن رسمی این دو کشور به ایتلاف ناتو با درنظرداشت ادامه تهاجم روسیه، محتاط هستند.

اوکراین در فبروری ۲۰۲۲، اندکی پس از تهاجم روسیه، به اتحادیه اروپا درخواست عضویت داد و در ماه جون همان سال موقف نامزدی دریافت کرد.

زیلینسکی هشدار داد که تاخیر در تصمیم‌گیری، قدرت غرب را تضعیف می‌کند. او گفت: "این تردیدها چه در مورد اقدامات حیاتی امنیتی باشد و چه تردید در مورد وحدت ما، و یا شاید در مورد توانایی ما برای رویارویی با چالش‌های کنونی، هر شکی ناامنی بیشتری را به همراه می‌آورد."

زیلینسکی گفت: "ما به صلح عادلانه نیاز داریم. به همین دلیل هر کشور اروپایی که با روسیه هم مرز است و نمی‌خواهد روسیه آنها را از هم بپاشد، باید عضو کامل اتحادیه اروپا و ناتو باشد."

زیلینسکی از کشورهای عضو ناتو خواسته است تا در نشست سران ناتو در ویلنیوس، پایتخت لیتوانیا در ماه جولای "پیام روشن" به کیف داده شود که پس از پایان جنگ با روسیه، این کشور به ناتو خواهد پیوست.

در همین حال ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو روز پنجشنبه در نشست وزیران خارجهٔ ناتو در اسلو گفت: "همه اعضا موافق هستند که به تعهد سال ۲۰۰۸ مبنی بر اینکه اوکراین روزی به عضویت آن (ناتو) در خواهد آمد، پایبند باشند."

وزیران خارجهٔ کشورهای عضو ناتو در نشست روز پنجشنبه در بارهٔ ارایه تضمین‌های امنیتی به اوکراین پس از پایان جنگ با روسیه بحث کردند، اما در حالی که کمتر از پنج هفته به نشست سران ناتو باقی مانده، اختلافات بر سر مسایل کلیدی بین اعضای ناتو هنوز هم وجود دارد.

پیوستن به ناتو به این معنی است که اوکراین شامل ماده پنج دفاع دسته‌جمعی ناتو خواهد شد که براساس آن همه اعضای پیمان مکلف اند در صورت حمله از این کشور دفاع کنند.

اما دپلومات‌های کشورهای ناتو می‌گویند که پیمان ناتو به رهبری ایالات متحده، تمایلی به رفتن فراتر از این وعده مبهم ندارد.

استولتنبرگ پس از نشست اسلو گفت: "ما نمی دانیم که جنگ چه زمانی به پایان می‌رسد، اما باید اطمینان حاصل کنیم که وقتی این جنگ تمام می‌شود، تضمین معتبری برای تامین امنیت اوکراین در آینده داشته باشیم."

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.