لینک های دسترسی

Breaking News

عدم تحمل گلوتین؛ مبتلایان چه کنند؟


عدم تحمل گلوتین سبب ناراحتی‌های شدید جهاز هضمی به ویژه درد بطن می‌شود.
عدم تحمل گلوتین سبب ناراحتی‌های شدید جهاز هضمی به ویژه درد بطن می‌شود.

گلوتین نوعی پروتین است که در غله‌جات مانند گندم و جو موجود است،‌ اما برخی افراد این پروتین را تحمل نتوانسته و خوردن غذا یا دواهای حاوی گلوتین سبب یک سلسله ناراحتی‌های جهاز هضمی شان می‌شود.

عدم تحمل گلوتین شباهت زیاد با بیماری ارثی سیلیاک دارد که در آن سیستم ایمنی بدن در مقابل گلوتین واکنش نشان می‌دهد. اما عدم تحمل گلوتین را نمی‌توان حساسیت غذایی پنداشت، زیرا حساسیت غذایی سبب واکنش سیستم ایمنی بدن می‌شود.

برخلاف بیماری سیلیاک که منجر به التهاب و تخریبات در جهاز هضمی می‌شود، عدم تحمل گلوتین منجر به تخریبات نشده اما سبب ایجاد برخی اعراض و علایم می‌شود که گاهی بسیار آزاردهنده بوده می‌تواند.

نفخ و باد شکم، درد بطن، اسهال، دلبدی و استفراغ، قبضیت، حس خستگی و ضعف، درد استخوان و مفاصل، سردردی، کرختی، اضطراب و افسردگی و خارش جلدی از اعراض و علایم معمول عدم تحمل گلوتین است.

از آنجاییکه اعراض و علایم عدم تحمل گلوتین با بیماری سیلیاک شباهت زیاد دارد، در صورت بروز اعراض و علایم بیماری بهتر است که فرد نزد داکتر مراجعه کند تا منشای اصلی ناراحتی و مشکلات هضمی وی تشخیص شود.

هر شخصی ممکن عدم تحمل گلوتین داشته باشد، اما این حالت در بین زنان بیشتر معمول است. برخی افراد از بدو تولد عدم تحمل گلوتین می‌داشته باشند، اما برخی دیگر در دوره‌های مختلف سنی ممکن این حالت را تجربه کنند.

دلیل اصلی عدم تحمل گلوتین تا هنوز به گونهٔ درست معلوم نیست، اما کسانیکه مبتلا به این حالت اند قادر به جذب گلوتین نبوده و موجودیت این پروتین در مسیر جهاز هضمی منجر به بروز یک سلسله اعراض و علایم می‌شود.

عدم تحمل گلوتین درمان قطعی ندارد، اما در صورت تشخیص این حالت،‌ خوردن غذاهای عاری از گلوتین سبب تسکین اعراض و علایم بیماری می‌شود. همچنین اخذ پروبایوتیک‌ها که منجر به افزایش باکتریاهای مفید در جهاز هضمی می‌شود، تا حد زیاد ناراحتی ناشی از عدم تحمل گلوتین را می‌کاهد.

داکتران سفارش می‌کنند که افراد مبتلا به عدم تحمل گلوتین بهتر است غذاهای حاوی چربی کم و فایبر زیاد صرف کرده و به گونهٔ منظم معاینات خون شان را انجام دهند، زیرا شماری از بیماران مبتلا به عدم تحمل گلوتین به کم‌خونی مبتلا شده و نیز کولسترول خون شان بلند می‌رود.

گروه

XS
SM
MD
LG