لینک های دسترسی

Breaking News

نمایندگی افغانستان در ژنیو: تخلفات سیستماتیک طالبان مستقلانه تحقیق شود


نمایندگی دایمی افغانستان در مقر سازمان ملل متحد در ژنیو، خواستار تحقیق مستقل دربارۀ تخلفات و سواستفاده‌های سیستماتیک که در حاکمیت طالبان جریان دارد، شده است.

ثریا عزیزی، یکی از اعضای نمایندگی دایمی افغانستان در ژنیو سه شنبه ۲۶ مارچ (هفتم حمل) گفت که از سه سال گذشته، مردم افغانستان همچنان از تخلفات و سواستفاده‌های سیستماتیک حکومت طالبان رنج می‌برند.

او در شورای حقوق بشر ملل متحد گفت که با فرارسیدن فصل بهار و سال تعلیمی جدید، دختران افغان نمی‌توانند به مکتب بروند.

به گفتۀ عزیزی، یک انگیزه متحد برای تغییر وجود دارد و تاریخ به یاد داشته باشد که شورای حقوق بشر ملل متحد اقدام قاطع، شرافتمندانه و دلسوزانه خود را برای بازگرداندن حیثیت و کرامت هر یک از شهروندان افغانستان پی‌ریزی می‌کند.

ثریا عزیزی افزود: "ما از یک میکانیزم تحقیق مستقل و اقدام یکپارچه برای اطمینان از پاسخگویی و صلح حمایت می‌کنیم. بیایید در این بهار با بازسازی امید و عزت برای هر شهروند افغانستان، تاریخ را بسازیم".

پیش از این نیز نمایندگی افغانستان در شورای حقوق بشر در ژنیو گفته است که با گذشت نزدیک به سه سال از تسلط نظامی طالبان، مردم افغانستان هنوز از نقض وحشتناک حقوق بشر رنج می‌برند.

این نمایندگی گفته که افغانستان یکی از بدترین موارد نقض حقوق بشر در سراسر جهان است و نباید کسانی که در حکومت طالبان از امید محروم شده اند، فراموش شوند.

نمایندگی افغانستان در شورای حقوق بشر ملل متحد با تاکید بر اینکه این شورا به تناسب وخامت اوضاع افغانستان واکنش نشان نداده و اعتبار سیستم حقوق بشر این کشور را تضعیف کرده، گفته است: "زمان آن فرا رسیده است که شورای حقوق بشر قاطعانه عمل کند، پاسخگوی ماموریت خود باشد و عدالت را برای قربانیان تامین کند".

این در حالی است که "رواداری" نهاد ناظر بر وضعیت حقوق بشری در افغانستان، در جریان همین ماه گزارش داد که وضعیت حقوق بشر در افغانستان تحت حاکمیت طالبان در ابعاد گوناگون بدتر شده است.

رواداری گفته است که علاوه بر نقض حق حیات، "بازداشت‌های خودسرانه و غیرقانونی، شکنجه، بدرفتاری و کشتن زندانیان، ناپدید کردن اجباری و اجرای مجازات ظالمانه و غیر انسانی توسط طالبان" بیانگر وضعیت وخیم و فاجعه‌بار حقوق بشر در افغانستان است.

شورای حقوق بشر ملل متحد نیز گفته است که وضعیت حقوق بشر در افغانستان رو به وخامت نهاده و طالبان در حمایت از حقوق بشر ناکام بوده اند.

پیش از این، ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد، گزارش داده بود که به دلیل سیاست‌ها و اقدامات سرکوب‌گرانۀ طالبان، وضعیت حقوق بشری در افغانستان با تهدیدهای جدی مواجه است.

اما مقامات طالبان پیش از این به کرات مدعی شده اند که حقوق شهروندان افغانستان به ویژه حقوق زنان و دختران در چوکات "شریعت" تامین است.

گروه

XS
SM
MD
LG