لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد رهبر ایران از عادی‌سازی روابط جهان عرب با اسراییل


آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران
آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، روز چهارشنبه اول می (۱۲ ثور) گفت که تلاش‌های جاری برای عادی‌سازی روابط میان اسراییل و کشورهای عربی، منجر به حل بحران شرق میانه نخواهد شد.

خامنه‌ای گفت: "بعضی‌ها خیال می‌کنند با این کارها مسله حل خواهد شد در حالی که با فرض عادی شدن روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی اطراف، نه تنها مشکل حل نمی‌شود بلکه مشکل متوجه دولت‌هایی خواهد شد که با چشم بستن بر جنایات رژیم اشغالگر با آن دست دوستی داده‌اند و ملت‌ها به جان خود آن دولت‌ها خواهند افتاد."

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ ایالات متحده، روز دوشنبه گفت که توافق امنیتی ایالات متحده با عربستان سعودی نزدیک به نهایی شدن است، اما شرط این است که عربستان با اسراییل روابط خود را عادی کند.

عربستان سرگرم گفتگوها در مورد عادی‌سازی احتمالی روابط با اسراییل بود، اما پس از آغاز جنگ در غزه، این تلاش‌ها متوقف شد.

پس از حملات حماس بر اسراییل در هفتم اکتوبر سال گذشته که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی منجر به کشته شدن ۱۱۷۰ نفر و گروگان‌گیری حدود ۲۵۰ نفر دیگر شد، اسراییل در یک اقدام تلافی‌جویانه حملات تهاجمی گسترده را بر نوار غزه آغاز کرد، حملاتی که به گفته وزارت صحت غزه، تا کنون بیش از ۳۴۵۶۰ کشته برجا گذاشته است و بیشتر قربانیان زنان و کودکان اند.

با آغاز جنگ میان اسراییل و حماس تنش‌ها در شرق میانه شدت گرفت و گروه‌های تندوری که از سوی ایران حمایت می‌شوند، از سوریه، لبنان، عراق و یمن حملاتی را علیه اهداف، علایق و قلمرو اسراییل انجام دادند.

جمهوری اسلامی ایران که از گروه حماس حمایت می‌کند، هرگونه دخالت مستقیم در حملات این گروه‌ها بر اسراییل را انکار کرده است.

حکومت ایران که اسراییل را به رسمیت نمی‌شناسد، از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ به اینسو، حمایت از داعیۀ فلسطینیان را در محراق سیاست خارجی خود قرار داده است.

رهبر ایران گفت: "همه بدانند هیچ راه حلی برای حل مسله فلسطین جز بازگشت این سرزمین به صاحبان مسلمان، یهودی و مسیحی آن وجود ندارد و روابط با رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی، مشکلی را حل نخواهد کرد."

گروه

XS
SM
MD
LG